Valaiden puolesta ry. ja Helsingin eläinsuojeluyhdistys

Tiedote 15.3.2006

SUOMALAISTEN SELVÄ ENEMMISTÖ VASTUSTAA VALAANPYYNTIÄ -
MILLOIN LAULAA VIIMEIN VALAS –LASTEN TAIDEKILPAILUN SATOA RAVINTOLA HIMA & SALISSA

Tammikuussa 2006 toteutetun gallup-tutkimuksen (TNS Gallup Oy) mukaan suomalaiset kannattavat valaidensuojelua hyvin voimakkaasti. Valaiden Puolesta ry. teetti gallupin WSPA:n (World Society for the Protection of Animals, Maailman eläinsuojeluliitto) tuella. “Toivomme, että tämä tutkimus yhdessä kampanjamme kanssa rohkaisisi Suomen valtiota varmistamaan valaiden turvallisen tulevaisuuden. Asia on hyvin ajankohtainen, sillä keskustelua valaiden tulevaisuudesta käydään kansainvälisessä valaanpyyntikomissiossa. Nyt tarvitaan jälleen kipeästi 70-luvun “Pelastakaa Valaat“ -henkeä, sillä kaupallinen valaanpyynti saattaa alkaa jo tämän vuoden aikana“ sanoo Valaiden puolesta ry:n puheenjohtaja Viivi Syrjä.

Tutkimuksen tulokset ovat nähtävissä: http://valaidenpuolesta.tripod.com/id9.html

Valaiden Puolesta ry. ja WhaleWatch järjestivät 5-15 -vuotiaille lapsille taidekilpailun, jonka aiheena oli valaiden suojelun tärkeys. Osallistujia oli yli 200 eri puolilta Suomea. Töistä 40 valittiin näyttelyksi, joka avataan lauantaina 18.3. klo 12.00 Kaapelitehtaan ravintola Hima & Salissa. Kilpailun tuomarina toimivat taiteilija Stefan Lindfors ja Valaiden puolesta ry:n puheenjohtaja Viivi Syrjä. Lasten taidenäyttely on osa Valaiden puolesta ry:n valaanpyynnin vastaista kampanjaa “Milloin Laulaa Viimeinen Valas?“

Taidekilpailun voittajat, helsinkiläiset 10-vuotias Jakke Neiro ja 11-vuotias Jesse Kaukiainen palkitaan näyttelyn avajaisten yhteydessä klo 13.00.

Lasten taidenäyttely on avoinna 18.3.-1.4.2006

Lisätietoja: puheenjohtaja Viivi Syrjä