Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry:n tiedote

15.2.2011

Lemmikkejä jätetään heitteille yhä enemmän ihmisten ongelmien takia

Laman kourissa lemmikkieläimiä jätetään hoidotta

Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry otti vuonna 2010 hoitoonsa 489 avun tarpeessa olevaa lemmikkieläintä. Tämä tarkoittaa lähes kahta eläintä jokaisena arkipäivänä vuoden ympäri. Viime vuonna yhä useampi eläin otettiin HESY:n hoiviin sosiaalisista tai eläinsuojelullisista syistä eli eläimen omistajan ongelmien takia. Sosiaalitapausten määrä oli vuonna 2010 jo reilu kolmannes eli 37 prosenttia, kun se oli tätä edeltävänä vuonna 30 prosenttia (Taulukko 1).

Sosiaalitapauksiksi kutsutaan sellaisia eläimiä, joiden omistajat eivät enää kykene hoitamaan lemmikkejään esimerkiksi mielenterveys- tai päihdeongelmien takia tai joiden omistaja on kuollut, joutunut hoitolaitokseen tai vankilaan. Sosiaalitapausten määrä lähti kasvuun jo vuonna 2009, jolloin niiden osuus lisääntyi edeltävästä vuodesta peräti viidenneksestä kolmannekseen.

HESY ry:n puheenjohtaja Hannele Luukkainen on huolestunut kehityksen suunnasta.

– Eläinten laiminlyöntien lisääntyminen on hälyttävää. Ihmisten kyky huolehtia lemmikeistään on heikentynyt entisestään taloudellisen taantuman jatkuessa. Etenkin päihdeongelmat, häädöt ja asunnottomuus ovat lisääntyneet ja kasvattaneet eläinten heitteillejättöjä. Yhä useampi ihminen on myös maksuvaikeuksissa eikä kykene viemään lemmikkiään eläinlääkärille hoitoon, vaikka eläin olisi vakavasti sairas ja tarvitsisi pikaista apua. Yhteiskunnan pitäisikin pystyä tarjoamaan kohtuuhintaisia eläinlääkäripalveluita vähävaraisille lemmikkien omistajille.

HESY:n hoitoon päätyneiden eläinten määrä ja lajijakauma ovat pysyneet lähes samoina kuin viime vuonna. Valtaosa eli 88 % yhdistyksen hoiviin päätyneistä eläimistä oli kissoja. (Taulukko 2). HESY toimii tällä hetkellä Siuntion löytöeläinten virallisena talteenottopaikkana. Helsingin, Espoon, Vantaan, Kauniaisten ja Kirkkonummen löytöeläimet toimitetaan Viikin löytöeläintalolle, jossa niitä säilytetään lakisääteiset 15 vuorokautta.

Mikäli eläinten omistajaa ei tänä aikana löydy, saa Viikin säilytyspaikkaa pitävä yrittäjä myydä ne. Jos yritys ei saa eläimiä uudelleensijoitettua, hakee HESY ne omaan Eläinsuojelukeskukseensa, jossa eläimet saavat kattavan hoito-ohjelman ja josta ne sijoitetaan uusiin koteihin.

Talvet ovat HESY:llä vuoden hiljaisinta aikaa. Tällä hetkellä yhdistyksen hoivissa on 40 eläintä (29 kissaa, 3 kania ja 8 koiraa).

Taulukko 1: HESYn hoiviinsa ottamat eläimet vuosina 2001–2009 alkuperän mukaan

..............2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010

löytöeläin ..756 .624...440...488...519.. .514...193…270… 252…227

sos.tapaus * 624 ..408...284...273...237…279 ..207…91 …..136…179