Kannanotto 14.10.2004

Paviaanipolitiikkaa
Viimeviikkoinen tieto Korkeasaaren suunnitelmista lopettaa vaippapaviaanit järkytti kaikkia eläimistä välittäviä ihmisiä. Kansalaisten reaktio oli niin massiivinen, että Helsingin eläinsuojeluyhdistyksen puhelimet soivat taukoamatta ja sähköpostit ja kännykät täyttyivät viesteistä.

HESY pyrkii katsomaan tällaisia tilanteita aina eläimen - eläinyksilön - kannalta. Jokaisella eläimellä on oikeus elää luonnollinen elinikänsä sellaisissa olosuhteissa, joissa sen lajityypilliset tarpeet tulevat otetuksi huomioon. Se että Korkeasaaren paviaanilinna on päässyt ala-arvoiseen kuntoon, ei ole paviaanien syy, eikä niitä tule siitä syystä lopettaa, sanoo yhdistyksen puheenjohtaja Hannele Luukkainen.

HESYn saamissa yhteydenotoissa on tarjottu mm. seuraavia ratkaisuja:
* lennätetään paviaanit Afrikkaan ja päästetään vapaaksi
* laitetaan ne johonkin tyhjään navettaan tai teollisuushalliin
* sijoitetaan ne tyhjään turkistarhaan
* annetaan ne lemmikeiksi
* laitetaan ne löytöeläintalolle talvikaudeksi, jolloin löytökissoja on vähemmän
* sijoitetaan ne Särkänniemeen
* annetaan ne sirkukseen.

Luukkainen on sitä mieltä, että kaikki edellisen kaltaiset ratkaisuvaihtoehdot ovat eläinten kannalta vastuuttomia ja monet niistä suoranaista eläinrääkkäystä. Paviaanien lennättäminen Afrikkaan tarkoittaisi samaa kuin niiden brutaali tappaminen. Osa niistä saattaisi kuolla jo menomatkalla kuljettamisen aiheuttamaan stressiin. Lisäksi ne ovat syntyneet vankeudessa eivätkä ole tottuneet hankkimaan ruokaansa luonnosta, eivätkä pelkäämään luontaisia vihollisia; joten elleivät ne kuolisi nälkään, ne jäisivät nopeasti jonkun saaliseläimen saaliiksi. Ennen pitkää ne kohtaisivat jonkun paikallisen paviaanilauman, joka tekisi nopeasti selvää niiden reviirille tulleesta vieraasta laumasta.

Vaikka Suomen eläinsuojelulainsäädäntö on varsin lepsu, asettavat EU:n eläintarhasäädökset onneksi selvät ehdot eläintarhaeläinten pitämiselle niin, että niitä ei voi pitää missä tahansa parakissa, eikä siirrellä mielin määrin. Vaippapaviaanit ovat laumaeläimiä, eikä niitä voi laittaa asumaan yksinään mihinkään häkkirivistöön, sanoo Luukkainen. Paviaanit eivät myöskään ole kissojen eivätkä koirien kaltaisia lemmikkieläimiä eli niitä ei voi pitää lemmikkeinä eikä sijoittaa mihinkään koirahotelleihin tai löytöeläintiloihin.

Luukkainen korostaa, että eläimet eivät kuulu viihteeseen. Paviaaneja ei missään tapauksessa tule sijoittaa mihinkään huvipuistoon hurlumhein, melun ja hälyn keskelle. Mitään eläimiä ei tulisi sallia pidettävän Linnanmäen tai Särkänniemen kaltaisissa huvipuistoissa. Sirkusväen tahdosta huolimatta Suomen lainsäädäntö onneksi kieltää villieläinten käytön sirkuspelleinä.

Luukkainen toteaa, että hyvää tässä paviaaniepisodissa on se, että keskusteluun nousee eläintarhojen rooli ylipäänsä. Liki 30 vuotta vapaaehtoisessa eläinsuojelutyössä mukana olleena, paitsi Suomessa myös kansainvälisesti, Luukkainen sanoo tietävänsä, että kautta maailman eläintarhat toimivat juuri siten, että "ylijäämäeläimet" lopetetaan. Tässä eläintarhojen toiminta poikkeaa olennaisesti esim. HESYn toiminnasta, koska me arvostamme jokaista eläintä yksilönä ja suojelemme elämää riippumatta siitä miten yleinen tai uhanalainen joku laji on, Luukkainen sanoo.

Luukkainen kertoo arvostavansa eläintarhoja siinä, että ne tekevät työtä uhanalaisten lajien säilyttämiseksi ja eläinten palauttamiseksi takaisin luontoon. Erityisesti Korkeasaari on kunnostautunut lumileopardin lisääjänä. Lisäksi Korkeasaari hoitaa upeasti koulutus- ja kasvatustehtäviä luonnonsuojelun ja eläinsuojelun aloilla. Eläintarhojen ei kuitenkaan pitäisi olla eläinnäyttelyitä, joissa yleisön vetonauloiksi hankitaan ei-uhanalaisia täysin erilaisista ilmasto-olosuhteista peräisin olevia lajeja. Esimerkiksi näitä vaippapaviaaneja ei olisi koskaan edes pitänyt tuoda Suomeen, koska ne joutuvat viettämään ahtaissa sisätiloissa puolet vuodesta. Sen sijaan Luukkainen toivoo, että eläintarhat voisivat enemmän esitellä kunkin maan omaa lajistoa ja osallistua vahingoittuneiden luonnonvaraisten eläinten pelastamiseen.

Kun kuitenkin kyseiset vaippapaviaanit nyt asuvat täällä, on niille Luukkaisen mielestä myös järjestettävä mahdollisimman hyvät olot. Valitettavasti Korkeasaaren paviaanilauma on niin sisäsiittoinen, että niitä ei huoli mikään muukaan tarha. Paviaanienkin maailmassa käy joskus kuten ihmisillä, että ehkäisystä huolimatta syntyy vahinkovauvoja. Onneksi nyt näyttää siltä, että ongelma on tällä erää ratkaistu paviaanien kannalta parhaimmalla tavalla. Luukkainen toivoo, että myös väliaikaiset tilat täyttävät eläinsuojelunormit.

Lopuksi Luukkainen muistuttaa, että juuri näinä viikkoina suomalaisilla turkistarhoilla tapetaan noin kolme miljoonaa minkkiä ja kettua hyvin raa'asti. Eläintarhoilla kettua ei saa pitää, ellei sille ole tarjolla tilaa 600 m2, mutta turkistahoilla samaa kettua saa pitää häkissä, jossa tilaa on alle puoli neliötä !

- Puheenjohtaja Hannele Luukkainen, p. ja fax (09) 7242931, matkap. 040-5477770
- Tiedottaja Maria Blomster p. työ 09-7774470 fax 09-7774467, matkap. 040 - 5774733