Tiedote 14.08.2008

MYRSKY-KOIRA ELÄINSUOJELUN ASIALLA

Elokuva osoittaa, miksi eläintä ei koskaan tule ottaa säälistä tai hetken mielijohteesta.

Huomenna ensi-iltaan tuleva kotimainen ”Myrsky” on todellinen eläinsuojelu-elokuva. Se muistuttaa ihmisen vastuusta lemmikistään ja on opettavainen esimerkki siitä, kuinka vikaan elämä lemmikin kanssa voi mennä. Perheen isä ottaa säälistä hoteisiinsa kaukasianpaimenkoiran pennun, mutta osaamattomissa käsissä hellyttävästä pallerosta tulee perheen tyranni.

- Elokuvan lailla myös tosielämässä sattuu valitettavan usein, että säälistä tai harkitsemattomasti otettu lemmikki voi huonosti ja aiheuttaa omistajalleenkin hankaluuksia, sanoo Hesyn tiedottaja Riikka Suominen.

- Elokuvan sanoma on se, ettei pidä ottaa mitään elollista olentoa, ei marsua, kissaa, koiraa, hamsteria tai lintua, jos ei pysty pitämään siitä huolta, sanoo Myrsky-elokuvan käsikirjoittaja Marko Rauhala.

Monesti lapset mankuvat perheeseen lemmikkiä, mutta vastuun eläimestä kantaa aina aikuinen. Lapsi ei voi olla vastuussa eläimen kasvattamisesta. Harkitumpi tapa tutustuttaa lapsi eläimiin on tulla katsomaan Hesyn kotia etsiviä eläimiä, vierailla kotieläintilalla tai mennä mukaan 4H-kerhon dogsitter-toimintaan.

Taustaa: Elokuvan Myrsky on rodultaan kaukasianpaimenkoira. Se on alkukantainen, itsenäinen ja älykäs koira, jonka perinteinen tehtävä on ollut suojella karjalaumaa roistoilta ja pedoilta. Kaukasian-paimenkoira on parhaimmillaan kokeneissa käsissä, maaseudulla ja työkoirana, jolloin se saa toteuttaa luontaista vahtimisviettiään. Suomessa rotu on yleistynyt 2000-luvulla ja rekisteröityjä koiria on maassa nykyisin vajaa tuhat. Lisätietoja rodusta löytyy osoitteesta www.caucasian.fi ja Suomen Kaukasianpaimenkoirat ry:sta.

Tule Hesylle rapsuttamaan Myrsky-koiraa! Myrsky-elokuvan nimikkotähti on tavattavissa isäntänsä, elokuvan käsikirjoittaja Marko Rauhalan kanssa Hesyn tapahtumassa sunnuntaina 21.9 kello 14-17. Tapahtumapaikkana Eläinsuojelukeskus, Yhdyskunnantie 11, Itä-Pakila.

- tiedottaja Riikka Suominen 040-5774 733 (även på svenska)