Valaiden puolesta ry.

Tiedote 14.6.2006

KANSAINVÄLINEN VALAANPYYNTIKOMISSIO PURKAMASSA PYYNTIKIELTOA

Kansainvälinen valaanpyyntikomissio (International Whaling Commission, IWC) kokoontuu 58. vuosikokoukseensa 16. kesäkuuta St. Kittsillä, Karibialla. Japani on saavuttamassa äänienemmistön ja aikoo tuoda komissiolle ehdotuksen, joka poistaisi kaupallisen pyynnin kiellon tietyillä merialuilla. Osittaista kiellon poistamista tukee mm. Tanska. Monet suojelujärjestöt ovat syvästi huolestuneita siitä, että Japani aikoo jälleen kiertää valaanpyyntikomission asettamia sääntöjä käyttäen hyväkseen kehitysavulla ostamiaan ääniä.

"Japanin löytämä uusi porsaanreikä on erittäin vaarallinen nyt, kun uuden pyyntiohjelman (Revised Management Scheme, RMS) keskustelut ovat umpikujassa 66 jäsenvaltion kesken. Vaikka yksimielisyyttä ei ole saavutettu 15 vuotta kestäneiden keskustelujen jälkeen, on erittäin edesvastuutonta tukea Japanin ehdotuksen kaltaista kompromissia", sanoo IWC:n kansalaisjärjestötarkkailija Viivi Syrjä.

Kaupallisen valaanpyynnin kielto asetettiin 1986, koska IWC ei päässyt yksimielisyyteen RMS-asiakirjasta ja suurvalaiden populaatiot olivat romahtaneet. IWC ei voi poistaa tätä kieltoa ennen kuin RMS-asiakirja on valmis. Japani, Norja, Islanti, Tanska sekä monet kehitysmaat, kuten St. Kitts ja Nevis tulevat hakemaan tukea ehdotukselleen mm. jäsenmailta, joiden valaidensuojelukanta ei ole vahva kuten Iso-Britannialla ja Uudella Seelannilla.

IWC:n vuosikokous avataan huomenna 16. kesäkuuta, joten useat suojelujärjestöt ovat syvästi huolestuneita nykyisestä tilanteesta. "Japani on saavuttamassa äänienemmistön IWC:ssa, joten "pehmomaiden", kuten Ruotsin ja Suomen kannatus näin vaaralliselle ehdotukselle tulisi vaurioittamaan nykyistä pyyntikieltoa ja kansainvälistä valaiden suojelua peruuttamattomasti!" sanoo Syrjä.

Valaiden Puolesta ry.
St. Kitts, West Indies. Puh. +1 869 669 3781