Tiedote 13.3.2006

HESYN HOIVIIN LÄHES 900 ELÄINTÄ VIIME VUONNA – OMISTAJIEN ONGELMIEN TAKIA TALTEEN OTETTUJEN ELÄINTEN MÄÄRÄ EDELLEEN KORKEA

Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry otti vuonna 2005 talteen yhteensä 860 koditonta lemmikkieläintä, joista sosiaalitapauksia oli lähes kolmannes.

Viime vuosina HESY on ottanut hoiviinsa keskimäärin 1000 hylättyä tai huonosti hoidettua lemmikkieläintä. Kolmena viime vuonna eläinten kokonaismäärän jääminen alle tuhannen kertoo yhdistyksen onnistuneen eläinsuojelutyössä ja -neuvonnassa hyvin.

Talteen otetuista lemmikkieläimistä suurin osa oli edelleen kissoja, joita tuli yhdistyksen hoiviin yhteensä 770 (90%). Löytökoiria ei ole paljon, mutta harkitsemattomasti hankituista ja sosiaalisista syistä yhdistykselle joutuneista koirista on tullut jatkuvasti kasvava eläinsuojeluongelma. Koiria otettiin hoitoon yhteensä 21 (2%). Lisäksi eläinsuojelukeskuksessa hoidettiin edelleen runsaasti kaneja, pikkujyrsijöitä, kilpikonnia ja lintuja.

Eläinsuojelusyistä ja omistajien ongelmien takia talteen otettujen eläinten määrä pysyi edelleen korkeana vuonna 2005. Kaikista hoitoon otetuista eläimistä sosiaalitapauksina tuli 237 eläintä eli 28 %. Sosiaalitapauksissa eläimen omistaja ei kykene hoitamaan eläintä asianmukaisella tavalla päihdeongelmien, sairauden, kuoleman, vankilaan joutumisen tai asunnottomuuden takia. Myös eläinsuojeluviranomaisten huostaanottamat eläimet päätyivät HESYn hoiviin.

Alkuperäinen omistaja löytyi 92 löytöeläimelle. Entiseen kotiinsa palautuneiden eläinten määrä oli miltei kaksinkertainen edellisvuoteen verrattuna. Löytöelämistä lopetettiin tai kuoli 17 (3 %).

Yhdistyksen työtä vaikeuttaa jatkuvasti rahanpuute. Vuodessa eläinten pelastamiseen kuluu noin 500.000 euroa. Valtiolta ja pääkaupunkiseudun kunnilta saatu avustus kattaa noin 4 % yhdistyksen vuosikuluista. Yksityisten lahjoittajien antama apu on siten täysin ratkaisevassa asemassa.

Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry

- etsii uudet kodit noin 900 kodittomalle lemmikkieläimelle vuodessa. Eläimet ovat pääkaupunkiseudulta löydettyjä tai viranomaisten huostaanottamia eläimiä.
- Ennen uusiin koteihin sijoittamista eläimet rokotetaan, leikkautetaan ja tunnistusmerkitään. Eläinten pelastamiseen kuluu vuosittain noin 500.000 euroa. Valtaosa varoista saadaan yksityisiltä lahjoittajilta.
- Kodittomien eläinten avustustilin numero on Nordea 200118-113063.

- Puheenjohtaja Hannele Luukkainen, p. ja fax (09) 7242931, matkap. 040-5477770
- Tiedottaja Maria Blomster p. työ 09-7774470 fax 09-7774467, matkap. 040 - 5774733