Puhereferaatti 13.1.2006
Puheenjohtaja Hannele Luukkainen
Kuusaa-sali, Kuusankoskitalo

SUOMEN ON KIELLETTÄVÄ HÄPEÄLLINEN TURKISKAUPPA

Viime päivinä paljastui jälleen Suomen turkiskauppaan liittyvä törkeä eläinrääkkäys. Kiinaan siitoseläimiksi kuljetettujen tarhakettujen olot lentokoneeseen lastattaessa ja kuljetuksen aikana olivat karmaisevat: pelosta tärisevät, virtsan ja ulosteen peittämät eläimet olivat viidessä häkkikerroksessa hirvittävän hajun keskellä. On todennäköistä, että kuljetuksen aikana melkein puolet eläimistä kuoli loppujen päätyessä Suomeakin ala-arvoisempiin oloihin ja elävältä nyljettäviksi kohdemaassa. Kyseinen eläinsuojelulainsäädännön vastainen toiminta ei ole ainoa tahra Suomen kilvessä tällä saralla. Kokonaisuudessaan turkistarhaus on eläinrääkkäystä. Turkistarhaus on kokonaan kielletty tai voimakkaasti rajoitettu mm. Iso-Britanniassa, Hollannissa, osassa Saksaa, Sveitsissä, Itävallassa ja Ruotsissa.

Eläinsuojelujärjestöjen vuosien mittaisesta ponnistelusta huolimatta kissa- ja koiraturkisten maahantuonti, myynti ja jopa kissojen ja koirien kasvatus turkiksiksi on Suomessa edelleen sallittua. Valtaosa kissa- ja koiraturkiksista tuotetaan Itä-Aasiassa. Yli kaksi miljoonaa kissaa ja koiraa tapetaan turkin takia joka vuosi erittäin julmasti, esimerkiksi hirttämällä, hukuttamalla, hakkaamalla, puukottamalla tai nylkemällä elävänä. EU ei vuosien jahkailun jälkeen ole vieläkään kieltänyt kissa- ja koiraturkisten maahantuontia, mutta yksittäiset jäsenmaat voivat päättää siitä itsenäisesti. EU-maista esimerkiksi Italia, Kreikka, Belgia, Tanska ja Ranska ovat kieltäneet lemmikkieläimistä valmistettujen turkistuotteiden maahantuonnin ja myynnin. Lisäksi Yhdysvallat ja Australia ovat kieltäneet kotieläinten turkisten tuonnin. Suomi ei kuulu kissa- ja koiraturkisten kieltäneiden sivistysvaltioiden joukkoon.

Helsingin eläinsuojeluyhdistyksen puheenjohtaja Hannele Luukkainen vaatii, että Suomen hallitus viipymättä kieltää kissa- ja koiraturkisten tuotannon, tuonnin ja kaupan epäeettisenä toimintana. Lisäksi Luukkainen vaatii, että turkistarhaus kielletään eläin- ja ympäristönsuojelullisista syistä.

Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry

- HESYn avustustilin numero on Nordea 200118-113063
- Yhdistyksen toimintaan voi tutustua nettisivuilla www.hesy.fi

- Puheenjohtaja Hannele Luukkainen, p. ja fax (09) 7242931, matkap. 040-5477770