Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry

Tiedote 12.6.2013

Myrkkysyöttien levittäminen maastoon on rikos

Maastoon vahingoittamistarkoituksessa levitetyt, lemmikkieläimille vaaralliset myrkyt ja myrkkysyötit huolestuttavat Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry:tä. Yhdistykselle tulee joka vuosi ilmoituksia epäillyistä myrkkysyöteistä. Lisäksi ympäri vuoden sattuu tapauksia, joissa koira on sairastunut vakavasti tai menehtynyt syötyään esimerkiksi ulkoilulenkin aikana maastosta löytämiään myrkkyä sisältäneitä lihapaloja. Syöteistä on löytynyt myös partakoneenteriä ja lasinsiruja.

HESY muistuttaa, että lemmikkien vahingoittamiseen tarkoitetun myrkkysyötin jättäminen maastoon voidaan lukea tunnusmerkistön ja teon vakavuuden mukaan eriasteiseksi eläinsuojelurikokseksi, metsästysrikokseksi ja vahingonteoksi.

– Myrkkysyöttien levittäminen maastoon on hyvin harkitsematon, rikollinen ja rangaistava teko, joka vaarantaa lemmikkien lisäksi myös lasten ja luonnoneläinten terveyden ja hengen. Kannattaa muistaa, että eläinsuojelu- ja metsästysrikokseen syyllistyneelle voidaan langettaa sakkorangaistus tai vankeutta. Jos teko katsotaan törkeäksi, tekijä tuomitaan vankeuteen vähintään neljäksi kuukaudeksi ja enintään neljäksi vuodeksi, HESYn puheenjohtaja Hannele Luukkainen sanoo.

Jos eläimen omistaja epäilee lemmikkinsä syöneen maastossa myrkkyä, se on vietävä välittömästi eläinlääkärille. Asiasta on tehtävä ilmoitus poliisille, joka tutkii, liittyykö tapaukseen rikosta.  Myrkkyyn kuolleen eläimen voi toimittaa Eviraan ruumiinavaukseen tai eläinpatologin tutkittavaksi.

Ensiapua myrkytyksiin:

∙ Jos eläimellä havaitsee myrkytyksen oireita, se on vietävä heti eläinlääkäriin
∙ Rotanmyrkyn vaikutukset näkyvät yleensä koirassa vasta viiveellä esimerkiksi vuorokauden kuluttua sen syömisestä
∙ Rotanmyrkky estää veren hyytymisen
∙ Myrkytyksen tyypillisimmät ensioireet ovat heikotus, väsymys ja kalpeat limakalvot
∙ Myrkytyksen oireisiin kuuluu myös verenvuoto; eläimen uloste ja virtsa on veristä ja ikenet vuotavat verta
∙ Rotanmyrkyn vastalääkkeenä käytetään K-vitamiinia, jota eläinlääkärissä annetaan pistoksena ja jonka jatkohoitona käytetään suun kautta annettavia tabletteja
∙ Vastalääkitys on yleensä pitkä, useiden viikkojen mittainen kuuri, sillä nykyiset rotanmyrkyt ovat erittäin pitkävaikutteisia

Hannele Luukkainen, puheenjohtaja p. 040 547 7770,

Erja Veivo, tiedottaja p. 040 577 4733,