Tiedote 12.6.2012

Eläinsuojeluyhdistykset eivät toimi lemmikkien dumppauspaikkoina

HESY muistuttaa: Omistajalla on velvollisuus etsiä lemmikille uusi koti

Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry saa viikoittain useita soittoja ihmisiltä, jotka haluavat luopua lemmikeistään ja tuoda ne yhdistyksen hoitoon. Monilla ihmisillä on sellainen virheellinen käsitys, että eläinsuojeluyhdistykset ottavat automaattisesti vastaan yksityisten ihmisten eläimiä tai etsivät eläimelle uuden kodin. HESYn ja monien muiden eläinsuojeluyhdistysten resurssit menevät kuitenkin löytö- ja huostaan otettujen eläinten hoitoon.

Eläinsuojeluyhdistykset ottavat vastaan yksityisten ihmisten eläimiä ainoastaan eläinsuojelusyistä kuten muun muassa omistajan kuoleman, vakavan sairauden tai päihdeongelman takia. Eläimen pitovaikeutta ei tällaiseksi voida luokitella.

– Eläinsuojeluyhdistyksiin otetaan yhteyttä, kun perheessä puhkeaa allergia, edessä on muutto, yhdessä hankitulle lemmikille ei löydy avo- tai avioeron jälkeen holhoojaa, ajasta on puutetta tai elämäntilanne on muuten muuttunut. Nuoret parit antavat lemmikin usein pois, kun perheeseen syntyy vauva. Toisinaan lemmikistä halutaan päästä eroon, kun sille ei löydy lomamatkan ajaksi hoitopaikkaa, HESYn puheenjohtaja Hannele Luukkainen listaa.

HESY muistuttaa, että lemmikin omistajalla on aina vastuu eläimestään. Eläintä ei voi dumpata toisten vastuulle tai tien poskeen. Jos lemmikkiä ei voi pitää, omistajan on itse etsittävä sille uusi koti. Turvallisinta on hakea eläimelle uutta kotia tuttavien, työkavereiden ja sukulaisten keskuudesta. Myös eläinkauppojen, internetin ja lehtien ilmoitustaulut ja -palstat ovat hyviä keinoja tavoittaa eläimen hankintaa harkitsevat.

Rotuyhdistykset auttavat rotukoirien ja -kissojen omistajia uuden kodin etsinnässä. Rekisteröidyillä eläimillä on kasvattajat, jotka saattavat sijoittaa lemmikkejä eteenpäin. Monille eläinlajeillekin on omat järjestönsä, joiden apuun voi turvautua kodin etsinnässä. Yhden ilmoituksen voi lähettää HESYlle julkaistavaksi yhdistyksen ilmoitustaululla.

– Lemmikkieläimet ovat täysin puolustuskyvyttömiä ja ihmisten armoilla. On todella julmaa ja vastuutonta ottaa harkitsematta eläin ja luopua siitä heti pienienkin vaikeuksien ilmaantuessa, Luukkainen lisää.

Hannele Luukkainen, puheenjohtaja
p. 040 547 7770, hannele.luukkainen@clarinet.fi