Tiedote 12.3.2008

KISSAN STERILOINTI ON TÄRKEÄÄ - MUTTA VASTA MURROSIÄN JÄLKEEN

Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry vastustaa voimakkaasti pienten kissan- ja koiranpentujen sterilointia. Eläimen kehityksen kannalta oikea sterilointi-ikä on vasta sukukypsyyden saavuttamisen jälkeen.

Yhdysvalloissa suosittu lemmikkikoirien ja -kissojen varhainen sterilointi yleistyy Euroopassa ja Suomessakin.

- Valitettavasti varhaisen steriloinnin puoltajia näyttää Suomessa löytyvän niin eläinlääkäri- kuin eläinsuojelupiireissäkin, sanoo HESYn puheenjohtaja Hannele Luukkainen.

Eläimet steriloidaan jo 6-8 viikon ikäisinä, kun perinteisesti sterilointi tehdään vasta ensimmäisten kiimaoireiden jälkeen, aikaisintaan puolen vuoden iässä. Menetelmän kannattajat perustelevat varhaista sterilointia sillä, että se ehkäisee ei-toivottuja pentueita.

- Varhaisen steriloinnin vaikutusta eläimen terveyteen, kehitykseen ja käyttäytymiseen on tutkittu paljon ja tulokset osoittavat, ettei se ole eläimille hyväksi, toteaa eläinlääkäri Jukka Marttila.

Ennen puberteetti-ikää tehty kastraatio tai sterilointi vaikuttaa luustonkasvuun hidastamalla kasvusaumojen sulkeutumista. Tällöin eläimistä kehittyy hennompia ja pitkäraajaisempia. Tällaisilla eläimillä todetaan enemmän reisiluun kaulan murtumia. Lisäksi varhaissteriloinnilla on selvä vaikutus ulkoisten sukuelimien kehitykseen; vajaakehittyneisyys altistaa eläimen virtsatietulehduksille ja virtsatiehyttukoksille. On myös havaintoja siitä, että se vaikuttaa eläimen luonteeseen siten, että hyvin nuorena steriloidut eläimet ovat arempia ja ujompia. Tiedetään, että sukuhormoneilla on lukuisia tärkeitä vaikutuksia sekä eläimen ruumiilliselle että henkiselle kasvulle, muistuttaa eläinlääkäri Jukka Marttila.

HESYn mielestä ihminen varhaissteriloinnilla alistaa eläimen omien intressiensä toteuttamiseen ja riistää eläimeltä luonnollisen kehityksen sekä tekee eläimistä sukupuolettomia. Eläinsuojelijoina vastustamme eläinten sterilointia pentuiässä ja haluamme, että eläimet saavat elää nuoruutensa luonnollisella tavalla ja varttua täysikasvuisiksi ennen sterilointia tai kastraatiota.

- Jukka Marttila, eläinlääkäri, Helsingin eläinsuojeluyhdistyksen varapuheenjohtaja p.09 3424330
- Hannele Luukkainen, Helsingin eläinsuojeluyhdistyksen puheenjohtaja p. 040-5477770