Tiedote 11.11.2008

HESYN VAPAAEHTOISET PELASTANEET TEHOISKUSSAAN JO 16 KISSAA PAKKASILTA
Kissan heitteillejättö on rikos

Hesyn vapaaehtoiset ovat tämän viikon tehoiskussa pelastaneet jo 16 hylättyä kissaa nääntymästä kylmään ja nälkään. Lähellä Kirkkonummen keskustaan suoritettavaa kissojen loukutusta on tarkoitus jatkaa vielä loppuviikko. Alueella elää kymmeniä kulkukissoja.

Kirkkonummelta nyt pelastetut kissat ovat eläneet ulkona jo useammassa polvessa. Ne ovat villintyneitä ja ihmisiin tottumattomia, mikä tekee kissojen hoitamisesta ja kesyttämisestä haasteellista. Monet kissoista kärsivät kirpuista, vilustumisesta ja silmätulehduksista, sen sijaan paleltumavammoja niissä ei ole havaittu. Tällä hetkellä näyttää siltä, että muutamat ovat niin huonokuntoisia tai täysin villiintyneitä, että ne joudutaan lopettamaan.

Loput kissat hoidetaan Hesyllä kuntoon, leikataan, rokotetaan ja mikrosirutetaan. Muutaman kuukauden sisällä ne ovat valmiita sijoitettaviksi uusiin, rakastaviin koteihin

Paras tapa ehkäistä kulkukissoja on pitää huolta lemmikistä ja leikkauttaa kaikki kissat. Lemmikin mikrosiruttamisella varmistetaan, että sen alkuperäinen koti löytyy helpommin. Jos pihapiiriin ilmestyy nälkäinen kissavieras, jonka omistajasta ei ole tietoa, kannattaa se toimittaa kunnan löytöeläintaloon. Kissoja ruokkiva saattaa pian huomata, että tontilla elelee kymmenien kissojen lauma, joka lisääntyy nopeasti. Vaikka kissa saattaa selvitä suojapaikassaan hengissä pakkasista, vaanivat sitä ulkona monet vaarat. Kissalla pitää olla koti. Hesy muistuttaa, että eläimen heitteillejättö on aina rikos.

- Tiedottaja Riikka Suominen puh. 040 - 577 47 33m (även på svenska)