Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry:n ja Wild Lynx ry:n yhteistiedote

11.2.2010

Riistapäällikkö teki päätöksen, poliisi toimi tuomarina – tulos: jo kolme ilvespentua tapettu

Jämsän ilveksen orpopennut kuolivat turhaan

Kaksi ilveksen orpopentua ammuttiin tammi-helmikuussa Jämsässä Keski-Suomen riistanhoitopiirin riistapäällikkö Jukka Purhosen päätöksellä. Pennut tapettiin, koska niiden emo jäi auton alle 16. tammikuuta. Pentujen tarkasta ampumisajankohdasta ei ole täyttä varmuutta. Viimeisimmän Jukka Purhosen antaman lehtilausunnon mukaan vasta yhdeksänkiloiset pennut olisi ammuttu 31.tammikuuta.

Wild Lynx ry:n puheenjohtaja Jaana Julin on järkyttynyt tapauksesta. Hänen mielestään pennut tapettiin turhaan. Harmissaan hän on myös asian ympärillä vallinneesta salamyhkäisyydestä.

- Pennut olisi aivan hyvin voitu pelastaa Wild Lynx:in hoitolassa, joka sijaitsee vain kymmenen kilometrin päässä onnettomuuspaikalta. Meillä on tarvittava välineistö tällaisia tapauksia varten ja olisimme hyvin voineet hakea pennut hoitoon. Meihin ei kuitenkaan oltu tämän tapauksen tiimoilta missään yhteydessä: orpopentuja ei selvästikään haluttu julkisuuteen, Julin arvostelee metsästäjien vaikenemista.

Metsästäjät hakivat pentujen tappamiseen riistanhoidollisia lupia. Tätä perusteltiin sillä, että luontoon on kyllä kannattavaa jättää kaksi täysikasvuista ja lisääntymiskykyistä ilvestä, mutta pennut on kannattavampi tappaa

- Tämä ilmentää hyvin metsästäjien arvomaailmaa. Eläimien ajatellaan olevan hyödykkeitä: metsästäjät miettivät lähinnä sitä, miten eläimet saisi parhaiten tuottamaan, Jaana Julin kiteyttää.

Tappaminen naamioidaan eläin- ja ihmissuojeluksi

Jämsän tapaus ei ole Suomessa ainoa laatuaan. Viime lokakuussa Juvalla kaksi emonsa auto-onnettomuudessa menettänyttä ilvespentua joutui samanlaisen ajojahdin uhriksi, vaikka nekin olisi voitu pelastaa. Alun perin orpopennut oli määrä viedä onnettomuutta seuraavana aamuna Keski-Suomessa sijaitsevaan Ilveshoitola Villi-Ilvekseen. Juvan riistanhoitoyhdistyksen toiminnanohjaaja Jari Sihvonen oli sopinut asiasta ilveshoitolan Jussi Ristonmaan kanssa.

Poliiseista ja lähinnä metsästäjistä koostunut paikallinen porukka kuitenkin pyörsi päätöksensä ja lähti ilvesjahtiin jo onnettomuuspäivän iltana. Keskiyön tietämissä porukka havaitsi toisen pennun kiivenneen pakoon puuhun, ja paikalla ollut poliisi päätyi tappamaan sen. Ristonmaa pitää ratkaisua hätiköitynä ja harkitsemattomana.

- Lopettamispäätöstä perusteltiin eläinsuojelulla, sillä pentu oli niin nuori, ettei osannut vielä saalistaa. Se olisi kuitenkin hyvin pärjännyt luonnossa aamuun asti ja vielä sitäkin seuraavaan aamuun. Ilveshoitolassa pentu olisi saatu kasvatettua aikuiseksi, hän sanoo.

Helsingin eläinsuojeluyhdistyksen puheenjohtaja Hannele Luukkainen paheksuu viranomaisten toimintatapaa, jossa orvoiksi jäänet pennut tapetaan poikkeuksetta.

- Perusteluna käytetään milloin ihmisten- ja milloin eläintensuojelua, vaikka noilla tappamisilla ei ole mitään tekemistä suojelun kanssa. Tämä suomalaisten riista ja viranomaistahojen valitsema malli ratkaista ihmisen ja eläimen kohtaamiseen liittyvät ongelmat aina tappamalla on täysin käsittämätön. Monissa muissa maissa ihmisen ja eläimen kohtaamiset hoidetaan eläimiä suojelevilla malleilla. Esimerkiksi Kanadassa ja Yhdysvalloissa ihmisten asuinalueille hakeutuneet karhut pyritään ensin ajamaan metsiin ja jos se ei onnistu, niin sitten ne siirretään sinne nukutettuina. Myös nämä ilveksen pennut olisi voitu pelastaa ilveshoitolassa tarjotulla asianmukaisella hoidolla, mutta taas kerran paikalliselle porukalle tuli kiire lähteä pentujahtiin.

WILD LYNX ry
Jaana Julin, puheenjohtaja 050 541 1912