Tiedote 11.1.2012

Kissantappajan värvääminen vaalikampanjaan väärä veto Paavo Arhinmäeltä

Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry paheksuu syvästi presidenttiehdokas Paavo Arhinmäen päätöstä tilata vaalijulisteita eläinrääkkäykseen syyllistyneeltä taitelija-professorilta Teemu Mäeltä.

Helsingin hovioikeus tuomitsi Mäen vuonna 1991 sakkoihin eläinsuojelurikoksesta, kun hän silpoi ja tappoi HESY:ltä ottamansa kissan erityisen julmasti ja raa'asti videollaan ”Sex and Death”. Lopuksi Mäki masturboi kuolleen, päättömän kissan päälle.

Mäki syyllistyi myös kavallukseen, sillä hän rikkoi HESY:llä allekirjoittamaansa luovutussopimusta, jolla yhdistykseltä eläimen ottavat sitoutuvat muun muassa hoitamaan eläintä hyvin ja lopettamaan eläimen vain yhdistyksen luvalla. HESY:n luovutusehdot: http://www.hesy.fi/sopehdot.htm

HESY:n mielestä Mäen ottaminen mukaan presidentinvaalikampanjaan on kummallinen veto sellaiselta ehdokkaalta, joka on julkisuudessa profiloitunut eläinsuojelijaksi eettisistä syistä. Mäki on vielä vuonna 2005 ilmaissut, ettei kadu raakalaismaista tekoaan. Todellisen eläinten ystävän ei tulisi olla missään tekemisissä tällaisen brutaalin eläinsuojelurikoksen tehneen ihmisen kanssa.

Taustaa:

Kissantappovideon nähnyt eläinlääkäri antoi oikeudessa lausunnon, jonka perusteella Mäen tappama kissa koki voimakasta kipua ja tuskaa. Mäki hakkasi kissaa pienehköllä veistokirveellä 6–7 kertaa. Iskuja ei tähdätty päähän vaan kaulaan, joten kissa oli elossa ja tajuissaan vielä viidennenkin kirveeniskun jälkeen.

Hovioikeudessa Mäki velvoitettiin maksamaan HESY:lle 700 markkaa korvausta anastetusta omaisuudesta ja HESYn oikeudenkäyntikuluja 1000 markkaa. Hän ei kuitenkaan maksanut oikeuden velvoittamia korvauksia omaehtoisesti, vaan maksut jouduttiin hakemaan ulosoton kautta.

HESY:n Teemu Mäkeä käsittelevät aiemmat tiedotteet:

Helsingin eläinsuojeluyhdistys kertoo faktat kissantappovideosta: http://www.hesy.fi/info/tiedote210504.htm

Helsingin eläinsuojeluyhdistys paheksuu Kiasman päätöstä ostaa rikollista eläinrääkkäystä sisältävä Teemu Mäen tekemä video kokoelmiinsa: http://www.hesy.fi/info/tiedote040504.htm

Jukka Marttila, varapuheenjohtaja, pieneläinsairauksien erikoiseläinlääkäri,
puh. 0500 506 605 jukka.marttila@elainlaakarikeskus.fi

Hannele Luukkainen, puheenjohtaja p. 040 547 7770
hannele.luukkainen@clarinet.fi (tavoitettavissa 18.1.2012 lähtien)

Erja Veivo, tiedottaja p. 040 577 4733,