Tiedote 10.11.2011

Lähestyvä talvi täytti eläinsuojeluyhdistysten tilat kissoilla

Maaseudulla holtittomasti lisääntyvät kissat kielivät asenneongelmista ja viranomaisten saamattomuudesta

Helsingin eläinsuojeluyhdistyksen HESY ry:n mielestä kissojen heitteillejättöjen ennaltaehkäisyssä on otettava valistusta järeämmät aseet käyttöön. Räikeimpiin laiminlyöntitapauksiin on puututtava viranomaisvoimin. Virkaeläinlääkäreiden toivotaan lisäävän tarkastuskäyntejä maatiloille ja sellaisiin kotitalouksiin, joiden kyky huolehtia kissoista on heikentynyt ja jotka antavat niiden lisääntyä vailla minkäänlaista huolenpitoa.

– Suomessa on varsinkin maaseudulla edelleen tapana jättää kissat leikkaamatta. Naaraskissojen jatkuvien tiineyksien kierteestä olisi jo aika päästä eroon. Puolivillien ja huonokuntoisten kissapopulaatioiden syntyminen ja hidas nääntyminen luonnon armoilla on vakava eläinsuojeluongelma. Kissan heitteillejättö on Suomen lain mukaan rikos, johon syyllistyneet olisi saatava vastuuseen julmista teoistaan, HESY:n puheenjohtaja Hannele Luukkainen taustoittaa.

HESY:n huolen ovat herättäneet syksyn mittaan täyttyneet maakuntien eläinsuojat, joiden kestokyky on ollut tänä vuonna kovilla. Kun paikalliseen löytöeläintaloon viedään kerralla iso rykelmä kissoja pentuineen, monen pienen eläinsuojan rajat tulevat vastaan: tilat ja varat eivät riitä kaikkien eläinten auttamiseen.

HESY on helpottanut pullollaan olevien eläinsuojien ruuhkaa ja taloudellista ahdinkoa ottamalla vastaan eläimiä muun muassa Pirkanmaalta, Vaasasta ja Kouvolasta. Tungos koettelee myös HESY:ä. Yhdistys joutuu hoitamaan pääkaupunkiseudun ulkopuolelta tulevat eläimet omin varoin. Tilatkin ovat täynnä. HESY:n Eläinsuojelukeskuksessa on tällä hetkellä yli sata eläintä, joista valtaosa on kissoja.

Jokasyksyisen löytökissasuman taustalla vaikuttaa monta tekijää, joista päällimmäisin on kissojen arvostuksen puute ja omistajien asennevamma. Vaikka joidenkin eläinsuojeluyhdistyksille päätyneiden kissojen omistajat on saatu selville, he eivät ole hakeneet lemmikkejään takaisin kotiin. Kissa ei yksinkertaisesti enää kiinnosta omistajaa tai sen hoidon koetaan olevan liian kallista.

– Eläinsuojat perivät eläimen lunastamisesta vuorokausimaksun. Maatilalta kissan saa halvemmalla, usein ihan ilmaiseksi. Valitettavasti joidenkin kissanomistajien kiinnostus lemmikkiinsä katoaa juuri silloin, kun se pitäisi leikata, madottaa ja rokottaa. Samoin käy, jos kissan pidossa ilmenee ongelmia, Luukkainen summaa.

Hannele Luukkainen, puheenjohtaja p. 040 547 7770,

Anette Kare, eläintenhoidon esimies p. 040 715 0575,