HESY AUTTAA ELÄIMIÄ INTIASSA

Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry on yhdessä eläinlääketieteen kandidaattiyhdistys EKY ry:n ja intialaisen India Project for Animals and Nature IPANin kanssa aloittanut yhteisen projektin eläinten hyvinvoinnin edistämiseksi Intiassa. Uuden kehitysyhteistyöhankkeen nimi on ”Animal Welfare Means Human Welfare” eli ihmisten hyvinvointia eläinten hyvinvoinnin kautta.

Hankkeen tavoitteet liittyvät eläinsuojeluun, äärimmäisen köyhyyden ja nälänhädän poistamiseen, naisten aseman parantamiseen sekä ympäristön kestävään kehitykseen. Näkyvimmät toimet ovat kotieläinhoitajien kouluttaminen paikallisiin kyliin ja katukoirien sterilointi tai kastrointi ja rokotuskampanjat. Näillä toimilla saadaan alueen katukoiralaumat hallintaan sekä edistetään tuotantoeläinten ennaltaehkäisevää terveydenhuoltoa, opastetaan oikeanlaisissa sairauksien hoidoissa ja neuvotaan eläinsuojeluasioissa. Projekti toteutetaan vuosina 2007-2009 Masinagudi-Mudumalain alueella Intian eteläisimmässä osavaltiossa.

Projektin kokonaiskustannukset ovat noin 75 000 euroa. Ulkoasiainministeriö on myöntänyt projektille kehitysyhteistyön hanketukea noin 20 000 € vuodessa. Loput kustannuksista katetaan Intiaan toimitettavin tarvikepaketein, vapaaehtoistyöllä ja lahjoituksia keräämällä.

Projektin hyväksi järjestetään varainhankintatapahtuma Eläinsuojelukeskuksessa 16.9 klo 14-17. Intiassakin työskentelevä HESYn eläinlääkäri Ilona Airikkala-Otter kertoo tarinoita ja näyttää valokuvia käytännön työstä Intiasta. Tapahtumassa on myös kahvio, arpajaiset ja lahjoitustavaroiden vastaanottopiste. Erityisen tarpeellisia Intiassa ovat erilaiset sidetarpeet sekä loishäätölääkkeet. Hankkeesta kiinnostuneet eläinlääkärit voivat lahjoittaa myös esim. ommelaineita. Projektille voi tehdä rahalahjoituksia sen omalle, HESYn nimissä olevalle tilille Nordea 174530-31981 .

Projektivastaava Lena Lundell p.040-8351710, lena.lundell@kolumbus.fi