Tiedote 11.4.2008

HESY HALUAA ENNALTAEHKÄISTÄ MUOTIKOIRIEN ELÄINSUOJELUONGELMIA

Suomeen tuotavien rescue-koirien määrä kasvaa vauhdilla

Muutamassa vuodessa ulkomaisten kodittomien koirien tuonti on yleistynyt valtavasti. Virosta, Venäjältä ja Espanjasta tuodaan vuosittain Suomeen noin 1500 koiraa ja määrä on kasvussa. Helsingin eläinsuojeluyhdistys kokoaa nyt tärkeimmät rescue-järjestöt yhdessä miettimään, miten koirien hyvinvointi turvataan parhaiten.

- Suurin osa näistä nk. rescue-koirista saa Suomessa uuden, hyvän elämän, mutta tuontikoirien yleistyessä myös rescue-toiminnan varjopuolet näkyvät, sanoo Hesyn tiedottaja Riikka Suominen.

Koiria tuovat yhdistykset ovat huomanneet, että viimeisen vuoden aikana koirien uudelleensijoitukset ovat kasvaneet voimakkaasti. Alun perin rescue-koiran hankkinut perhe ei pystykään siitä huolehtimaan ja koira joutuu jälleen vaihtamaan kotia. Yleisiä syitä koirasta luopumiseen ovat omistajan avioero, ajanpuute ja mielenterveysongelmat.

- Rescue-koirat ovat saaneet viime aikoina runsaasti julkisuutta, muun muassa televisiossa, mutta koiranhankintaan sisältyy niin suuri vastuu, ettei se saisi olla muotioikku. Rescue-koirat ovat vaativia koiria, muistuttaa Pelastetaan Koirat ry.

Myös eläinsuojelupuolella on huomattu, että hylätyistä koirista yhä suurempi osa on ulkomailta tuotuja koiria. Lisäksi rescue-koirat työllistävät etsijäkoiria, sillä ne karkailevat muita koiria useammin.

Hesy on nyt kerännyt yhteen tärkeimmät Suomeen koiria tuovat yhdistykset. Yhdessä yhdistykset etsivät keinoja, joilla koirille voitaisiin entistä paremmin taata turvallinen elämä Suomessa. Hesy ry, Viipurin Koirat ry, Pelastetaan Koirat ry, Rassutassu-yhteisö ry ja Espanjan katukoirat ry muistuttavat seuraavista ohjeista:

- Älä tue pentutehtailua. Turvallisin tapa hankkia rescue-koira on tunnetun yhdistyksen kautta.
- Älä koskaan hanki mitään koiraa säälistä
- Perehdy rescue-koiriin ennen hankintapäätöstä, äläkä yliarvioi omia resurssejasi ottaa koiraa.
- Koirakoulu kannattaa: rescue-koiran koulutus on, jos mahdollista, vieläkin tärkeämpää, kuin suomalaisen rotukoiran.
- Neuvoja siitä, miten ehkäistä rescue-koiran karkaaminen: www.etsijakoirat.info

Lisää rescue-koiria, koiraohjeita ja –ohjelmaa Hesyn Hurttahulinoissa sunnuntaina 20.4.2008 kl 14-17.
Tapahtumapaikka Eläinsuojelukeskus, Yhdyskunnantie 11, Itä-Pakila

Lisätietoja ja koirajärjestöjen yhteystiedot:

- Riikka Suominen, tiedottaja p. 040- 577 47 33