Tiedote 10.2.2010

Hylkeiden poikasten vuotuinen joukkolahtaus Kanadassa on saatava loppumaan

Verilöyly varjostaa Vancouverin talviolympialaisia

Vancouverin 2010 talviolympialaisten alla Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry katsoo aiheelliseksi muistuttaa, että vähän olympialaisten päättymisen jälkeen maaliskuun alussa Kanadassa alkaa jokavuotinen, laajamittainen ja erittäin brutaali hylkeiden poikasten metsästys. Pyyntikaudella tapetaan useita satoja tuhansia hylkeen poikasia, joista valtaosa on vasta muutaman viikon ikäisiä.

Kuutteja pyydetään pääasiassa niiden turkkien takia, ja teurastus on erittäin julmaa: uimataidottomia ja puolustuskyvyttömiä hylkeen poikasia joko ammutaan päähän tai niiden kallot murskataan koukkupäisellä nuijalla, jotta turkki ei tahriintuisi verestä. Kahdessa erillisessä eläinlääkärien tekemässä kansainvälisessä tutkimuksessa on havaittu, että osa kuuteista nyljetään elävänä. Poikasten emot seuraavat voimattomina huutaen verinäytelmää vain muutaman metrin päässä teurastajista.

Kanadassa hylkeenmetsästystä perustellaan sillä, että se on monta sataa vuotta vanha elinkeino rannikkoalueilla. Todellisuudessa hylkeenpyynti työllistää arviolta 6000 kalastajaa, jotka saavat siitä vain pieniä sivutuloja. Monet eläinsuojelujärjestöt ympäri maailmaa ovat jo kauan kampanjoineet Kanadan hylkeenmetsästyksen lopettamiseksi. Myös EU:n parlamentti on päättänyt kieltää hyljetuotteiden tuonnin ja myynnin unionin alueelle, jotta julma tappaminen loppuisi.

EU:n hyljetuotekaupan kiellolla on kaksi poikkeusta, joista toinen koskee Grönlannin alkuperäisväestön perinteistä hylkeenpyyntiä ja -tuotteita, ja toinen Suomea, jossa sallitaan meren luonnonvarojen kestävän kehityksen vuoksi harjoitettu voittoa tuottamaton pyynti ja tästä sivutuotteina syntyvien tuotteiden myynti. HESY:n mielestä Suomen hylkeenpyynti ei ole kestävällä pohjalla: maassamme pyydetään vuosittain 300 - 400 harmaahyljettä, vaikka kanta on vasta elpymässä 1960-70–luvuilla käytettyjen ympäristömyrkkyjen jäljiltä. Hylkeenpyyntiä ajavat Suomessa lähinnä kalastajat, joille hylkeet aiheuttavat kalastusvahinkoja. Hyljehaittoja voitaisiin kuitenkin ehkäistä riittävän kestävillä verkoilla, joita hallit eivät pysty rikkomaan.

EU:n hyljetuotteiden myyntikielto astuu voimaan tänä vuonna. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että EU:n markkinoille ei saa tuoda hylkeennahasta valmistettuja vaatteita tai hyljeperäisiä omega-3-rasvahappovalmisteita. Vaikka HESY arvosteleekin Suomelle myönnettyä poikkeuslupaa, on yhdistys tyytyväinen siihen, että EU:n parlamentin päätös vaikuttaa laajaa kaupallista hylkeenpyyntiä harjoittavan Kanadan hyljetuotteiden menekkiin. Eläinsuojelujärjestöjen tavoitteena on kuitenkin se, että hylkeiden poikasten raaka teurastus turkkien takia Kanadassa loppuu kokonaan. Tämän vuoksi HESY ry jatkaa yhdessä lukuisten muiden eri puolilla maailmaa toimivien eläinsuojelujärjestöjen tapaan kampanjointia hylkeen pyynnin lopettamiseksi Kanadassa. Monessa maassa asia nostetaan tapetille juuri nyt talviolympialaisten aikaan ja hylkeiden pyyntikauden lähestyessä.

Käy allekirjoittamassa PETA:n (People for the Ethical Treatment of Animals) olympiakomitealle suunnattu vetoomus, jossa tätä urheilun suurinta kattojärjestöä pyydetään käyttämään vaikutusvaltaansa Kanadan hylkeenpyynnin lopettamiseksi.

Erja Veivo, tiedottaja p. 040 577 4733