Tiedote 9.12.2004

JOULUKERÄYS AUTTAA KODITTOMIA ELÄIMIÄ JO SEITSEMÄNNEN KERRAN
Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry. aloittaa joulukeräyksen kodittomille eläimille seitsemännen kerran. Joulukeräys alkaa 10.12.2004 klo 12.00 ja jatkuu aina 23.12.2004 saakka.

Tänä vuonna keräyspisteitä on kaksi:
Lasipalatsin Forumin puoleisella nurkalla päivystetään joka päivä klo 12-18, myös viikonloppuisin. Jugendsalissa, osoitteessa Pohjoisesplanadi 19, otetaan lahjoituksia vastaan HESYn 130-vuotisnäyttelyn yhteydessä maanantaista perjantaihin klo 9-17 ja sunnuntaisin klo 11-17. Tänä vuonna joulukeräyspistettä ei ole Itäkeskuksen Tallinnanaukiolla.

Helsingin eläinsuojeluyhdistys toivoo erityisesti rahalahjoituksia, koska kodittomien eläinten auttamista vaikeuttaa jatkuva rahapula. Keräyksestä saaduilla varoilla kustannetaan yhdistyksen hoivissa olevien eläinten eläinlääkäri- ja ruokakuluja. Yhdistys ottaa mielellään vastaan myös kuljetuslaatikoita ja leluja lemmikeille. Lisäksi keräyspisteisiin voi tuoda hyväkuntoista kirpputoritavaraa, joka myydään yhdistyksen kirpputorilla Itä-Pakilassa. Ruokaa ei kannata ostaa, sillä se voidaan hankkia edullisimmin suurissa erissä suoraan maahantuojilta.

Lahjoituksen kodittomille eläimille voi tehdä myös suoraan HESYn tilille Nordea 200118-113063.

HESYn kirpputorin myyntituotot käytetään kokonaan löytöeläinten hyväksi. Joka vuosi kodittomien lemmikkien ja loukkaantuneiden luonnonvaraisten eläinten hoito nielee yhdistyksen varoja lähes 500.000 euroa (noin 3 miljoonaa markkaa). Vuonna 2003 joulukeräys tuotti lahjoituksina noin 22.000 euroa rahaa ja satoja kiloja erilaisia tarvikkeita.

Lahjoituksia on mahdollista tuoda myös suoraan Itä-Pakilassa sijaitsevaan Eläinsuojelukeskukseen 23.12.04 asti. Lahjoituksia voi tuoda arkisin klo 10-18 ja sunnuntaisin klo 15-18. Eläinsuojelukeskuksen eläintilat ovat avoinna yleisölle ma-pe ja su klo 15-18 (suljettu aattona ja joulunpyhinä).

Eläinsuojelukeskukseen (Yhdyskunnantie 11) pääsee bussilla no. 64. Tällä hetkellä yhdistyksen hoivissa uutta kotia odottaa noin 100 kissaa, muutamia koiria, kaneja ja punakorvakilpikonnia.

Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry

- hoitaa pääkaupunkiseudulta löydettyjä tai viranomaisten huostaanottamia eläimiä ja etsii niille uudet, vastuuntuntoiset kodit. Vuosittain yhdistys sijoittaa uusiin koteihin noin 1000 lemmikkieläintä, joista kissoja noin 800. Lisäksi hoidetaan mm. koiria, kaneja, pikkujyrsijöitä ja vesikilpikonnia.

- Eläinsuojelutyötä vaikeuttaa eniten varojen puute. Vuosittain eläinten pelastamiseen kuluu noin 500.000 euroa (3 miljoonaa mk). Valtio ei tue lainkaan eläinsuojelutyötä ja Helsingin kaupunginkin avustus kattaa vain 3 % HESYn menoista. Kodittomien eläinten avustustilin numero on Nordea 200118-113063.

- Puheenjohtaja Hannele Luukkainen, p. ja fax (09) 7242931, matkap. 040-5477770
- Tiedottaja Maria Blomster p. työ 09-7774470 fax 09-7774467, matkap. 040 - 5774733