Tiedote 8.12.2006

ELÄINTEN JOULUKERÄYS AUTTAA TAAS KODITTOMIA ELÄIMIÄ

Helsingin eläinsuojeluyhdistys tuo kadulle joulun alla jo yhdeksännen kerran tonkat eläinten joulukeräystä varten. Tänä vuonna keräyspaikkoja on kaksi: Lasipalatsin Forumin puoleisella nurkalla päivystetään 9. joulukuuta alkaen joka päivä klo 12-18 ja Itäkeskuksen Tallinnanaukiolla klo 13-17. Padat ottavat vastaan kodittomille eläimille tarkoitettuja lahjoituksia 9. - 23.12.2006, myös viikonloppuisin.

Joulukeräykseen voi osallistua myös lahjoittamalla rahaa suoraan kodittomien eläinten keräystilille 200118-113063. Lahjoituksen voi tehdä myös verkkopankissa. HESYn sivuilta www.hesy.fi löytyvät sekä tili- että viitenumerot keräykseen osallistumiseksi ja linkit verkkopankkien nettisivuille.

Helsingin eläinsuojeluyhdistys toivoo erityisesti rahalahjoituksia. Yhdistyksen ylläpitämän Eläinsuojelukeskuksen talous on jatkuvasti lujilla. Keräyksestä saaduilla varoilla kustannetaan yhdistyksen hoivissa olevien eläinten eläinlääkäri- ja ruokakuluja. Ruoka saadaan edullisimmin, kun se ostetaan suurissa erissä suoraan maahantuojilta. Kissat ja koirat ilahtuvat myös leikkikaluista, nukkumakoreista ja kuljetuslaatikoista. Lisäksi padalle voi tuoda hyväkuntoista kirpputoritavaraa, joka myydään yhdistyksen kirpputorilla Itä-Pakilassa. Myyntituotot käytetään kokonaan löytöeläinten hyväksi. Toimintaan tarvittavista varoista on huutava pula - vuosittain eläinten hoito nielee noin 500.000 euroa. Vuonna 2005 Eläinten joulupata tuotti lahjoituksina noin 24.000 euroa rahaa ja noin 500 kg eläinten ruokaa.

Lahjoituksia on mahdollista tuoda myös suoraan Itä-Pakilassa sijaitsevaan Eläinsuojelukeskukseen 22.12.2006 asti. Lahjoituksia voi tuoda arkisin klo 10-18 ja sunnuntaisin klo 15-18. Eläintilat ovat avoinna yleisölle ma-pe ja su klo 15-18 (suljettu aattona ja joulunpyhinä). Eläinsuojelukeskukseen (Yhdyskunnantie 11) pääsee bussilla no. 64. Tällä hetkellä yhdistyksen hoivissa on yli 100 kissaa, muutamia koiria, kaneja, pikkujyrsijöitä, lintuja ja punakorvakilpikonnia.

Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry
- etsii uudet kodit noin 1000 kodittomalle lemmikkieläimelle vuodessa. Eläimet ovat pääkaupunkiseudulta löydettyjä tai viranomaisten huostaanottamia eläimiä.
- Ennen uusiin koteihin sijoittamista eläimet rokotetaan, leikkautetaan ja tunnistusmerkitään. Eläinten pelastamiseen kuluu vuosittain noin 500.000 euroa. Valtaosa varoista saadaan yksityisiltä lahjoittajilta.
- Kodittomien eläinten avustustilin numero on Nordea 200118-113063

Puheenjohtaja Hannele Luukkainen, p. ja fax (09) 7242931, matkap. 040-5477770