Tiedote 08.10.2008

HELSINGIN ELÄINSUOJELUYHDISTYS EI HALUA IRTISANOA YHTÄKÄÄN TYÖNTEKIJÄÄ

Eläinmäärät Hesyn eläinsuojelukeskuksessa ovat lähes puolittuneet viimeisen vuoden aikana. Tästä huolimatta yhdistys ei ole lomauttanut tai irtisanonut yhtään työntekijää.

Kaupunkien löytöeläintalon avautuminen Viikissä on selkeästi vaikuttanut yhdistyksen eläinmääriin. Helsingin eläinsuojeluyhdistyksen palkkalistoilla on huomattavasti enemmän eläintenhoitajia kuin yleensä vastaavissa yhdistyksissä. Hesyn eläintenhoitajille maksamat palkat noudattavat alan yleistä palkkatasoa ja niitä on tarkistettu vuosittain. Jokaisen eläintenhoitajan palkka on yksilöllinen ja perustuu koulutukseen, vastuuseen, työkokemukseen, motivaatioon ja suoriutumiseen. Suurempi palkkaremontti olisi mahdollista vain työntekijämäärää radikaalisti vähentämällä. Hesy haluaa olla vastuullinen työnantaja, eikä lähteä irtisanomisten tielle.

Hesy on myös painottanut koulutuksen tärkeyttä ja kannustanut työntekijöitään suorittamaan oppisopimuskoulutuksen avulla tutkintoja niin eläintenhoito- kuin toimistopuolellakin. Hallitus on ilmoittanut käsittelevänsä työehtojen parannusesityksiä normaalin hallitustyöskentelyn puitteissa.

Helsingin eläinsuojeluyhdistys on lahjoitusvaroilla toimiva yhdistys, joka työllistää noin kaksikymmentä henkilöä.

Toimihenkilöliitto Erto on organisoinut Hesyllä työnseisauksia viimeksi 8.-10.10. Hesy haluaa oikaista siihen liittyviä, julkisuudessa esitettyjä väitteitä ja toteaa, ettei työnseisaus edusta koko henkilökunnan kantaa, eikä siihen osallistukaan kuin noin puolet henkilökunnasta. Eläimet eivät myöskään jää ilman hoitoa, vaan niiden hoidosta vastaa, kuten yleensäkin, johtava eläintenhoitaja ja hallituksen varapuheenjohtajana toimiva kokenut eläinlääkäri. Itä-Pakilassa sijaitseva Eläinsuojelukeskus on työnseisauksista huolimatta avoinna normaalisti.

puheenjohtaja Hannele Luukkainen 040- 54 77 770