Tiedote 8.1.2013

HESY:n eläinten joulukeräyksen tuotto yli tuplaantui

Keräystuotto takaa kodittomille eläimille turvallisen alkuvuoden

Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry keräsi perinteiseen tapaansa pääkaupungin kaduilla joulun alla varoja kodittomille eläimille. Tänä vuonna eläinten joulukeräyksen kokonaistuotto kasvoi ennätysmäisesti 61 220 euroon. Nousu on 135 prosentin luokkaa verrattuna viimeisten seitsemän joulukeräyksen keskimääräisiin tuottoihin, joiden keskiarvo on ollut 26 000 euroa.

Keräystuoton komeasta kasvusta on kiittäminen internetin kautta annettuja lahjoituksia, joiden määrä kokonaissummasta oli 49 502 euroa eli 80.8 prosenttia. Yrityksiltä nettilahjoituksia saatiin yhteensä 1140 euroa. Aiempina vuosina nettilahjoitusten määrä on ollut yleensä 7500–12 000 euron luokkaa eli nettikeräyksen osuus joulukeräysten keskimääräisestä kokonaissummasta on vaihdellut 28 ja 46 prosentin välillä.

Sen sijaan HESYn katukeräyksen tuotto pieneni selvästi edellisvuosista jääden 11 718 euroon. Lahjoitusten painopiste näyttää siis siirtyneen selvästi kaduilta tietoverkkoon.

– Näin loistavalla keräystuotolla kykenemme takaamaan lukuisille kodittomille eläimille turvallisen tammi- ja helmikuu. Haluan kiittää koko sydämestäni kaikkia eläinrakkaita lahjoittajia, joilla on tänä jouluna riittänyt erityisen paljon joulumieltä hylättyjen eläinten auttamiseen. Online-lahjoitusten suosion syitä on vaikea arvailla, mutta lipasvahtina itsekin tuntikausia seisoneena tiedän, että räntäsateella ihmisiä on vaikea saada pysähtymään ja avaamaan kukkaroitaan, HESY:n puheenjohtaja Hannele Luukkainen sanoo tyytyväisenä.

Rahalahjoitusten lisäksi keräyspisteisiin tuotiin 71 kiloa koiranruokaa ja 105 kiloa kissanruokaa. Auttamishaluiset lahjoittajat kantoivat keräystonkille runsain mitoin myös eläinten leluja, ruokakippoja, matolääkkeitä, kanien ja jyrsijöiden ruokia sekä koirien puruluita ja muita eläinten herkkuja hiukopaloiksi. Tavaralahjoituksiakin saatiin yllin kyllin. Tavarat myydään Kulkukollin kirpputorilla ja Perintöpuodissa, joiden tuotoilla kustannetaan eläinten eläinlääkäri- ja lääkekuluja.

Eläinten joulukeräykseen osallistui 52 HESY:n vapaaehtoista ja työntekijää. Monet keräysvahdit saivat vastaanottaa kiitoksia HESY:n ja sen jäsenjärjestöjen tekemästä pitkäjänteisestä ja tärkeästä työstä eläinten olojen parantamiseksi. HESY haluaakin kiittää yksittäisten lahjoittajien ja joulukortti- ja joululahjavaransa hyväntekeväisyyteen ohjanneiden yritysten lisäksi myös kaikkia kerääjiä, jotka mahdollistivat joulukeräyksen toteuttamisen.

– HESY pelastaa vuosittain noin 500 eläintä, mikä maksaa yhdistykselle noin puoli miljoona euroa vuodessa. Niukkojen rahavarojemme takia emme kykenisi auttamaan eläimiä nykyisessä mittakaavassa ilman vapaaehtoisten panosta. On tärkeää ymmärtää, että jo muutaman tunnin vuosittaisella vapaaehtoistyöllä on valtavan suuri merkitys, Luukkainen sanoo.

HESY:n hoivissa on tällä hetkellä noin 100 uutta kotia etsivää eläintä. Näistä valtaosa on kissoja, mutta myös monet koirat ja kanit etsivät uusia, eläinrakkaita koteja. Yhdistys toivottaa kaikki lemmikin ottamista harkitsevat perheet tervetulleiksi tutustumaan kodittomiin eläimiin Eläinsuojelukeskukseen Itä-Pakilaan.

Lahjoituksia kodittomien eläinten auttamiseen voi tehdä vuoden jokaisena päivänä kodittomien eläinten avustustilille. Tilinumero ja rahankeräyslupa ovat nähtävissä HESY:n nettisivuilla: http://www.hesy.fi/tuetoimintaamme.htm

Hannele Luukkainen, puheenjohtaja p. 040 547 7770

Erja Veivo, tiedottaja p. 040 577 4733