Tiedote 8.1.2004

Eläinten joulupata auttoi kodittomien eläinten hätää
Helsingin eläinsuojeluyhdistys toi joulun alla kuudennen kerran Lasipalatsin nurkalle ja Itäkeskuksen Tallinnanaukiolle kuudennen kerran ELÄINTEN JOULUPADAT, joilla kerättiin apua kodittomille eläimille.

Eläinten hätä oli joulun alla ihmisten sydäntä lähellä: keräys tuotti rahallista apua 22 000 euroa. Jättikiitokset kaikille lahjoittajille. Summa oli tänä vuonna kolmanneksen viimevuotista keräystuottoa pienempi, mikä heikentää mahdollisuuksia auttaa avun tarpeessa olevia eläimiä. Keräys jatkuu, ja alkaneena HESY ry:n 130-juhlavuotena voi vielä tehdä lahjoituksia koko vuoden ajan kaikkina päivinä kodittomien eläinten avustustilille (Nordea 200118-113063).

Eläinsuojelukeskuksen toiminta on jatkuvasti vaakalaudalla rahapulan vuoksi. Vuodessa eläinten pelastamiseen kuluu yli 420.000 rahaa, eli joulupadan tuotoilla yhdistys toimii noin kolme viikkoa.

Lisäksi joulupatakeräyksessä saatiin lahjoituksena eläinten ruokaa noin kolmen viikon tarpeisiin. Joulupatakeräys tuotti myös leluja ja makuualusia sekä kirpputoritavaraa, jotka myydään Kulkukollin kirpputorilla Itä-Pakilassa. Kirpputorista saaduilla tuloilla kustannetaan eläinten hoitokuluja.

Eläinsuojelukeskuksessa majailevat eläimet saivat myös uusia vastuuntuntoisia koteja, mutta vieläkin Helsingin eläinsuojeluyhdistyksen huostassa on noin 100 aikuista kissaa, jotka kaipaavat pysyvää kotia. Lisäksi kotia odottelevat kilpikonnat, kolme koiraa sekä muutama kesyrotta ja kani.

Vuodessa Helsingin eläinsuojeluyhdistys etsii uudet kodit noin 1500 eläimelle. Eläimet ovat pääkaupunkiseudulta löydettyjä tai viranomaisten huostaanottamia eläimiä. Eniten HESYä työllistävät kodittomat kissat, joita yhdistys sijoittaa uusiin koteihin vuosittain noin 1200. Lisäksi hoidetaan mm. kaneja, pikkujyrsijöitä ja vesikilpikonnia. Viime vuosina yhdistyksen hoitoon päihde- ja huumeongelmien takia päätyneiden koirien määrä on kasvanut voimakkaasti. Myös loukkaantuneiden luonnonvaraisten eläinten määrä lisääntyy vuosi vuodelta.

Ennen uusiin eläinrakkaisiin koteihin sijoittamista kaikki eläimet rokotetaan ja leikkautetaan. Eläinten pelastamiseen kuluu vuosittain noin 430.000 euroa. Valtaosa varoista saadaan yksityisiltä lahjoittajilta. Kodittomien eläinten avustustilin numero on Nordea 200118-113063.

- Puheenjohtaja Hannele Luukkainen, p. ja fax (09) 7242931, matkap. 040-5477770
- Tiedottaja Niina Laukkanen p. työ 09-7774470 fax 09-7774467, matkap. 040 - 5774733