Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry:n tiedote

Tiedote 7.6.2011

Varovainen tuuletus, valvottu ulkoilu ja auringolta suojaaminen turvaavat lemmikin kesän

Kuuma keli voi koitua lemmikin kohtaloksi

Tällä viikolla Suomeen saapuva helleaalto kasvattaa jälleen eläinten karkailuriskiä. Eläimet pääsevät pakoon, kun ihmiset vilvoittavat asuntojaan pitämällä parvekkeen ovia ja ikkunoita auki. Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry kehottaakin kaikkia lemmikin omistajia vahtimaan eläimiään tuuletusten aikana. Kissojen ja lemmikkilintujen omistajien on syytä verkottaa ikkunat ja parvekkeet ja tarkistaa, että verkot ovat pitäviä eikä niissä ole rakoja, joista eläin pääsisi karkuun.

Kaupunkiolosuhteissa kissa voi tipahtaessaan loukkaantua hengenvaarallisesti, vaikka pudotus olisi matala, koska alla ei ole pehmeää maastoa.

– On huolestuttavaa, että talojen parvekkeilta ja tuuletusikkunoista putoaa edelleenkin joka vuosi lukuisia kissoja. Pelkkä parvekkeen kaide ei pidättele kissaa, vaan sinne tarvitaan aina kunnon lasitus tai verkotus. Myös ikkunat on syytä verkottaa, sillä kissa mahtuu päänsä levyisestä tuuletusaukosta ja voi tipahtaa. Rivi- ja omakotitaloissa asuvat voivat aidata lisäksi pihan tai rakentaa kissalle ulkotarhan. Koiriakin karkailee jatkuvasti kotien ja mökkien pihoilta, jotka pitäisi kyllä koiratalouksissa aina aidata huolellisesti, HESY:n puheenjohtaja Hannele Luukkainen painottaa.

Lemmikkieläimiä pääsee karkuteille myös ulkoilutettaessa. HESY muistuttaa, että kaneja tulee ulkoiluttaa vain häkissä tai valjaissa ja pikkujyrsijöitä vain häkeissä. Ulos jaloittelemaan viedyt kilpikonnatkin ovat yllättävän vikkeliä ja voivat karata silmän välttäessä. Tämän takia konnaa on turvallisempaa ulkoiluttaa aitauksessa, jossa täytyy olla maan alle upotettu verkko, sillä konna voi kaivaa pakoreitin aidan ali.

Vaikka kissalla on Suomessa vapaa liikkumisoikeus, suosittelee HESY kissojen omistajia ulkoiluttamaan lemmikkejään vain valvotusti esimerkiksi valjaissa, sillä u lkona vapaana liikkuvaa kissaa uhkaavat monet vaarat. Lisäksi osa vapaana liikkuvista kissoista jää sille tielleen eikä palaa koskaan omistajansa luo.

Kaikilla ulkona pidettävillä eläimillä pitää olla tarjolla raikasta vettä ja suoja, johon eläin pääsee varjoon viilentymään. Häkkiä ei saa asettaa suoraan aurinkoon. Samat varotoimet koskevat autoilua. Helteisinä päivinä lemmikkiä ei saa jättää pitkäksi aikaa edes varjoisaan paikkaan jätettyyn autoon, sillä auringon siirtyessä auto saattaa joutua paahteeseen.

– Autoilevan lemmikin matkaa voi helpottaa ikkunoihin sijoitettavilla aurinkoverhoilla tai aurinkosuojakalvoilla. Eläimelle on varattava matkan ajaksi juotavaa ja juomataukoja on pidettävä säännöllisesti. Turkin kastelu ei sen sijaan helpota kuumassa autossa oleskelevan koiran oloa. Kasteltu turkki viilentää koiraa vain hetken, mutta pian siitä muodostuu märkä ja tiivis "suojakerros", joka lämpenee ja lämmittää koiraa, Luukkainen opastaa.

K uuma auto, auringon paahteeseen unohtunut häkki ja rankat juoksulenkit helteisellä säällä voivat olla karvaisille lemmikkieläimille kohtalokkaita, sillä hikoilemaan kykenemättöminä ne altistuvat hengenvaaralliselle lämpöhalvaukselle huomattavasti herkemmin kuin ihmiset. Eläin voi kärsiä myös nestehukasta. Lämmön uuvuttama lemmikki tarvitsee ensiavuksi viilennystä: eläin siirretään viileään paikkaan ja sen turkkia jäähdytetään viileällä vedellä, minkä jälkeen se on toimitettava eläinlääkäriin tarkastettavaksi ja hoidettavaksi.

Hannele Luukkainen, puheenjohtaja p. 040 547 7770,

Erja Veivo, tiedottaja p. 040 577 4733,