Tiedote 7.5.2010

Pentutehtailu yhä yleisempää ja ammattimaisempaa

Syntymäsairas koira - epäeettisen hämäräbisneksen kova hinta

Suomessa myydään yhä enemmän pentutehtailta peräisin olevia koiria. Toiminnan takana on järjestelmällisesti toimivia välittäjiä, jotka väärentävät koirien papereita ja hyödyntävät kaupankäynnissä myyntipuheita. Laittoman liiketoiminnan kova hinta on henkisesti ja fyysisesti vaurioitunut koira.

Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry kehottaa kaikkia lemmikin hankkijoita välttämään hämäriä koirakauppiaita, jotka ovat usein suomalaisia pentutehtailijoita tai ulkomaisilta pentutehtailta pentuja välittäviä koiratrokareita. HESY:n puheenjohtaja Hannele Luukkainen muistuttaa, että pentutehtailu on bisnestä, jossa pentuja tuotetaan mahdollisimman paljon ja halvalla eläinten hyvinvoinnista piittaamatta.

– Pentutehtaassa eläimistä otetaan kaikki irti. Rokotuksia ja madotuksia laiminlyödään voiton maksimoimiseksi, mikä altistaa eläimet vakaville tarttuville taudeille. Synnyttävien emojen elimistö rasittuu jatkuvista tiineyksistä. Sisäsiittoisuus on yleistä pentutehtaissa, mikä altistaa koirat perinnöllisille sairauksille. Pennut myös vieroitetaan liian aikaisin emoistaan, mikä saattaa aiheuttaa ongelmakäytöstä, Luukkainen listaa.

Pentutehtailulle tyypillistä on toiminnan piilottelu. Tehtailtuja pentuja kaupataan lehtien ja internetin myyntipalstoilla. Pennun ostohintaan sisältyy usein kuljetuspalvelu eli pentu tuodaan suoraan ostajan kotiin. Pentuja näytetään ja luovutetaan ostajille myös parkkipaikoilla, huoltamoilla ja toreilla. Tällä tavoin pennun hankkinut ei pääse näkemään, millaisissa olosuhteissa eläimiä pentutehtaalla pidetään.

Luukkainen kehottaakin pennun hankintaa harkitsevia käymään aina kasvattajan luona katsomassa, että koirien hyvinvoinnista pidetään huolta.

– Huomiota kannattaa kiinnittää eläinten pitopaikan yleiseen siisteyteen. Pentua ei pidä koskaan ostaa näkemättä emoa. Samalla tulee varmistaneeksi, että pennut ovat siistejä, reippaita ja hoidettuja.

Älä osta paperitonta koiraa

Rotukoiraa ostavan on aina syytä ottaa yhteyttä rotuyhdistykseen ja sen pentuvälitykseen, jonka listoille päässeiden pentujen emät ja isät täyttävät jalostusohjesäännön vaatimukset. Tällaisten pentujen vanhemmille on tehty rodunmukaiset terveystutkimukset. Oikealla r otukoiralla on rekisteritodistus, joka sisältyy kauppahintaan, sekä eläinlääkäriltä saadut paperit, jotka takaavat sen, että koiran terveystaustat ovat selvillä.

Erityisen tarkkana tulee olla, jos koira on tuotu ulkomailta. Ulkomailta tuodun rotukoiran rekisteritodistus voi olla väärennetty, eikä sitä silloin luokitella rotukoiraksi lainkaan. Tuontikoira ei välttämättä täytä muutenkaan Suomen tuontivaatimuksia.

­– Usein juuri ne koirat, joilla on puutteellinen maahantulodokumentointi, ovat peräisin pentutehtailta. Kehottaisinkin ihmisiä välttämään koirakauppiaiden välittämien tuontipentujen ostoa. Ennen ostopäätöstä on aina parempi käydä itse katsomassa, minkälaisissa olosuhteissa pentua ja emoa pidetään, Luukkainen sanoo.

Hetken mielijohteesta tai säälistä koiraa ei pidä koskaan ostaa. Koiran ostaminen pentutehtailijalta tai koiratrokarilta tukee epäeettistä bisnestä, jossa eläintä kohdellaan pelkkänä kauppatavarana.

– On syytä muistaa, että pennun ”pelastaminen” pentutehtaasta vapauttaa tilaa jälleen uudelle tehdaspennulle ja edesauttaa toiminnan jatkumista. V aikka pennusta kasvaisikin kelpo yksilö, on ostajan kannettava v astuu myös sen emosta, jonka osa on pentutehtailla usein kaikista karuin, Luukkainen muistuttaa.

Hannele Luukkainen, puheenjohtaja p. 040 547 7770,

Erja Veivo, tiedottaja p. 040 577 4733,

Suomen Kennelliiton hyväksymien rotujärjestöjen www-sivut: www.kennelliitto.fi/FI/Linkit/Rotujarjestot