Tiedote 6.11.2009

HESY:n taival Topeliuksen päivistä 2000-luvulle

135 vuotta eläinten puolesta

Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry täyttää tänä vuonna 135 vuotta. Juhlavuoden kunniaksi yhdistys pystyttää Helsingissä sijaitsevaan Kirjasto 10:een eläinsuojelua ennen ja nyt esittelevän näyttelyn, jonka ohessa kuullaan eläinsuojelua eri näkökulmista käsitteleviä esitelmiä.

Vuonna 1874 perustettu HESY ry on Suomen eläinsuojelun uranuurtaja, jonka perustajajäsenistä tunnetuin lienee yhdistyksen alkuaikojen puheenjohtajana toiminut professori, kirjailija Sakari Topelius. 135-vuotisen taipaleensa aikana ovat niin HESY kuin pääkaupunkiseudun miljöökin kokeneet suuren muodonmuutoksen. Alkuaikoinaan HESY keskittyi pääasiassa loppuun ajettujen työhevosten auttamiseen. Kaupungistumisen myötä työhevoset väistyivät lemmikkien tieltä, ja 1970-luvulta lähtien HESY:ä ovat työllistäneet eniten hylätyt lemmikkieläimet, pääasiassa kissat.

Vuodesta 1976 lähtien HESY:n toiminnassa mukana olleen ja yhdistystä yli 20 vuotta puheenjohtajana luotsanneen Hannele Luukkaisen mieleen ovat viime vuosikymmeniltä päällimmäisinä jääneet yhdistyksen kokema voimakas nousukausi sekä monet eläinsuojelun saralla saavutetut edistysaskeleet.

- Yli 30 vuotta kestäneen eläinsuojelu-urani aikana HESY on muuttunut rutiköyhästä, muutaman vapaaehtoisen varassa toimineesta yhdistyksestä Suomen tunnetuimmaksi kodittomien eläinten auttajaksi. Olemme onnistuneet saamaan norsut pois sirkuksista, estämään koirien korvien ja häntien silpomiset, antamaan kotikissoille lainsuojan ja vapaan liikkumisoikeuden, velvoittamaan kunnat huolehtimaan löytöeläimistä 15 vuorokauden ajan ja Helsingin perustamaan sekä eläinsuojelueläinlääkärin viran että myös pelastamiskeskuksen vahingoittuneille luonnonvaraisille eläimille, Luukkainen listaa.

Hannele Luukkainen on iloinen siitä, että HESY on onnistunut viemään eläimet politiikkaan, sillä juuri siellä eläinten asioista oikeasti päätetään. Työtä on silti yhä paljon jäljellä.

- Joskus eläinsuojelu-urani alkuaikoina haaveilin siitä, että jonain päivänä eläimille olisi Suomessa niin hyvät olot, että eläinsuojeluyhdistyksiä ei enää tarvittaisi. Nyt tiedän, että ihmisen ahneus ja pahuus eivät ole hävinneet minnekään eli HESY:ä tarvitaan vielä ainakin 135 vuotta.

Näyttely ja esitelmät tutustuttavat eläinsuojelutyöhön

Merkkivuotensa kunniaksi HESY järjestää Helsingin Pääpostitalossa sijaitsevassa Kirjasto 10:ssä juhlavuosinäyttelyn ajalla 16.-29.11.2009. Näyttelyssä on esillä kuvia yhdistyksen toiminnasta vuosien varrelta sekä muutamia uniikkeja esineitä tulevan kissamuseon kokoelmista. HESY:n näyttelyn yhteydessä on myös näyttelyosio, jossa esitellään kuvia Korkeasaaren eläintarhan vahingoittuneiden luonnonvaraisten eläinten hoitolasta.

Juhlanäyttelyn ohessa kuullaan eläinsuojelua eri näkökulmista käsitteleviä esitelmiä. Ohjelma-aikataulu:

Maanantai 16.11.
Näyttelyn avataan klo 17.00.
Näyttelyn avajaisesitelmä klo 17.00.-18.00. HESY:n puheenjohtaja Hannele Luukkainen: HESY - Eläinsuojelua 135 vuotta.
klo 18.00. Asianajaja Simo Ellilä: Testamentin tekeminen, myös HESY saa testamentteja

Tiistai 17.11.
klo 17.30.-19.00. HESY:n puheenjohtaja Hannele Luukkainen: Miauou - nostetaan kissa pöydälle!

Lauantai 21.11.
klo 12.00.-13.30. HESY:n varapuheenjohtaja, eläinlääkäri Jukka Marttila: Lemmikkien hoito ja sairaudet.

Keskiviikko 25.11. Hesy 135 vuotta!
Juhlapäivän aikana Hesyllä on Kirjasto 10:ssä myyntiä noin klo 11-19.

klo 11.00.-12.00. Korkeasaaren eläintarhan eläintenhoitaja Stina Renqvist: Loukkaantuneiden luonnonvaraisten eläinten hoito Korkeasaaressa.
klo 12.00.-13.00. Ympäristöfilosofian dosentti Leena Vilkka: Suru eläimen kuolemasta.
klo 13.00.-13.20. HESY:n varapuheenjohtaja Jukka Marttila jakaa eläinsuojelun Topelius-palkinnon.
klo 13.20.-15.00. Palkinnon saajan puheenvuoro.
klo 15.00.-16.00. HESY:n johtava eläintenhoitaja Titta Koukkunen vastailee vapaaehtoistyöstä kiinnostuneiden kysymyksiin.
klo 16.00.-16.15. Rock-muusikko Rami Helin soittaa omia kappaleitaan ja lainakappaleita.
klo 17-18 Eläinoikeusyhdistys Fauna ry:n Elina Harju: Kasvissyönti ja eläinten oikeudet.
klo 18-19 WEPA:n (Working Elephant Programme of Asia) puheenjohtaja Helena Telkänranta kertoo Aasian työnorsujen olojen ja kohtelun parantamisesta.

Perjantai 27. 11.
klo 16.30. HESY:n koiratalon johtava eläintenhoitaja Anette Kare vastailee eläinsuojeluvalvontaa ja koiria koskeviin kysymyksiin.

Ohjelma saattaa täydentyä myöhemmin. Viimeisimmät tiedot ohjelma-aikataulusta: www.hesy.fi

HELSINGIN ELÄINSUOJELUYHDISTUS HESY RY
Hannele Luukkainen, puheenjohtaja p. 040 547 7770