Tiedote 06.05.2008

HELTEET LISÄÄVÄT ELÄINTEN KARKAILURISKIÄ

Lämpimät ja aurinkoiset säät ovat viime päivinä aiheuttaneet kymmeniä eläinten karkaamisia. Uudenmaan etsijäkoirien puheenjohtaja Timo Lillbacka kertoo, että ilmoitukset ympäri maata kadonneista eläimistä ovat moninkertaistuneet viime päivien aikana. Syitä ovat varomaton ulkoilu ja asuntojen tuuletukset. Uudenmaan etsijäkoirat ry ja Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry muistuttavat, että eläinten ulkoilulle tulisi varmistaa turvalliset puitteet ja ulkoilua tulisi valvoa.

Lämpimät säät houkuttelevat eläinten omistajat viemään kylmänarat lemmikkinsä taas ulkoilmaan. Kanien ulkoilun tulee tapahtua häkissä tai valjaissa, pikkujyrsijöiden häkissä. Eläimet voivat vapauden huumassa livahtaa hetkessä karkuun.
- Häkkiä ei kuitenkaan saa sijoittaa suoraan auringon paahteeseen, muistuttaa Helsingin eläinsuojeluyhdistyksen puheenjohtaja Hannele Luukkainen.

Kilpikonnatkin ovat yllättävät nopeita karkaamaan ja osa kilpikonnista osaa myös kaivautua maan alle.

- Kaikki vuosien aikana yhdistykselle ilmoitetut kadonneet kilpikonnat ovat karanneet, kun ne on otettu pihalle ulkoilemaan ja vahtiva silmä on hetkeksi herpaantunut, kertoo Timo Lillbacka. Mikäli konnaa ulkoilutetaan aitauksessa, pitää siinä olla maan alle kaivettu verkko.

Kissojen ja koirien omistajien kannattaa muistaa varovaisuus ikkunoiden, ovien, parvekkeiden ja piha-aitauksien kanssa. Tuuletusikkunoihin pitää asentaa verkot etenkin kissatalouksissa, mutta jopa isoja koiria on livahtanut ulos ikkunana kautta. Parvekkeiden ja pihamaiden tulee olla aidattuja.
-
Näin keväällä on syytä tarkastaa, että verkot ja aidat ovat edelleen pitäviä ja mahdolliset rakoset korjata, muistuttaa Luukkainen

Kaikilla ulkoilevilla eläimillä pitää olla tarjolla raikasta vettä ja suoja, johon eläin pääsee varjoon viilentymään. Samat varotoimet koskevat autoilevia lemmikkejä. Älä koskaan jätä eläintä yksin autoon

Uudenmaan etsijäkoirat ry
- Kouluttaa koiria kadonneiden lemmikkien etsintään.
- Tällä hetkellä yhdistyksellä on kuusi tosietsintävalmista koiraa Uudellamaalla.
- Puhelinneuvontaa maanlaajuisesti. Neuvontanumero 046- 689 3001

UUDENMAAN ETSIJÄKOIRAT ry
- puheenjohtaja Timo Lillbacka 050-3426 785
- tiedotusvastaava Lena Lundell 040-835 1710 (även på svenska)