Tiedote 6.4.2011

Koiran hyökkäilevän käytöksen taustalla usein taitamaton omistaja

Koira-ajokortti vähentäisi purematapauksia

Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry toivoo, että yli 15-kiloisten koirien omistajien tulee suorittaa koira-ajokortti, jonka saanti edellyttää koiranpitokokeen tai -kurssin suorittamista. Pakollisen koirakokeen suorittaminen olisi hyvä keino ennaltaehkäistä tilanteita, joissa isot koira eivät ole omistajansa hallinnassa ja pääsevät puremaan toista koiraa tai ihmistä.

Toisten kimppuun hyökänneet koirat ovat lähes viikoittain nettikeskustelujen puheenaiheina. Vakavissa tapauksissa ne nousevat lehtien otsikoihin. Viimeksi mediassa on käsitelty Helsingin Kallion seudun raatelutapausta, jossa omistajalta irti päässeet koirat kävivät toisten koirien kimppuun ainakin neljästi. Tapaus on menossa oikeuskäsittelyyn, ja siitä on tullut paljon yhteydenottoja myös HESY:lle.

­– Emme ole voineet tehdä muuta kuin neuvoa ihmisiä tekemään ilmoituksen poliisille ja eläinsuojelueläinlääkärille. Koiran omistaja joutuu nyt vastaamaan tuomioistuimen edessä teoistaan, mutta valitettavasti eläimet joutuvat maksamaan kovimman hinnan: pahimmillaan henkensä. Jotta tällaisilta murhenäytelmiltä jatkossa vältyttäisiin, tulisi yli 15-kiloisten koirien pitoa alkaa valvoa Suomessa tarkemmin ottamalla käyttöön pakollinen koira-ajokortti, Hannele Luukkainen selventää.

Koira-ajokortin tarkoitus olisi korostaa omistajan vastuuta. Se kartuttaisi taitoja hallita koiraa ja ohjeistaisi oikeaan koiran pitoon sekä sopivan rodun valintaan. Useimmiten koirien aiheuttamien välikohtausten syynä on juuri se, että omistaja ei osaa lukea koiransa elekieltä, ei tunne koiransa rodun taipumuksia eikä osaa käsitellä sitä oikein. Koira-ajokortin mallimaana voisi olla esimerkiksi Saksa, jossa joitain rotuja ei saa pitää ellei suorita koiranpitokoetta, johon osallistuvien tulee muun muassa tunnistaa kuvista koiran tunnetiloja, kuten pelkoa ja vihaa.

Koira-ajokortin on huomattu vähentävän etenkin tietyntyyppisiä koiria pelkiksi statussymboleiksi hankkivien ostoaikeita. Kun koiria hankitaan harkitsemattomasti pelkän ulkonäön tai rotuun liitettyjen mielikuvien perusteella, vaikeita rotuja tai roturisteytyksiä saattaa olla hyvinkin taitamattomissa käsissä ja väärissä olosuhteissa. Vaarallisiksi miellettyjä koirarotuja ja -tyyppejä on kielletty joissakin Euroopan maissa. HESY ry ei kannata rotukohtaisia koirakieltoja, koska ne eivät poista varsinaista ongelmaa, joka löytyy usein talutushihnan toisesta päästä.

– Koiran käytösongelmien syy ei ole rotu tai roturisteytys. Usein aggressiivisuutta aiheuttavat alistavat koulutusmenetelmät ja taitamaton käsittely. Väkivaltaisella kasvatuksella mistä tahansa koirasta tulee hermoraunio ja itseään puolustava purija. Toivon, että kasvattajat ottavat nyt yhä enemmän vastuuta ja jättävät kaupat tekemättä, jos huomaavat koiran päätyvän huonoihin oloihin tai epäilyttävälle ihmiselle, Luukkainen esittää.

Hannele Luukkainen, puheenjohtaja p. 040 547 7770,

Lena Lundell, hallituksen sihteeri puh. 040 146 2501,