Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry

Tiedote 5.12.2012

HESYn joulukeräyksellä autetaan kodittomia eläimiä

Joulunalusaika tuo jälleen Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry:n varainkerääjät ja keräystonkat pääkaupungin kaduille. HESY kerää varoja, jotta kodittomien eläinten auttaminen olisi mahdollista myös ensi vuonna.

– Joulukeräys on merkittävä tulonlähde HESY:lle.  Joulukeräyksen kokonaistuotto on useimmiten yltänyt 20 000 euroon. Tällä summalla pystymme takaamaan usealle kodittomalle eläimelle turvallisen tammikuun. Ilman HESY:n toimintaa näitä hylättyjä eläimiä ei voitaisi pelastaa, HESY:n puheenjohtaja Hannele Luukkainen kertoo.

HESY:n hoiviin päätyy vuosittain arviolta 500 hylättyä tai huostaanotettua eläintä. Viimeisten 20 vuoden aikana HESY on pelastanut noin 20 000 koditonta eläintä ja etsinyt niille uudet kodit. Kodittomien eläinten auttamisesta koituu yhdistykselle mittavat menot: noin 500 000 euroa joka vuosi. Valtiolta ja kaupungilta HESY saa tukea toimintaansa kuitenkin vain noin 22 000 euroa vuodessa eli vajaa viisi prosenttia menoista.

Tämä tarkoittaa sitä, että yhteiskunnan tuki kattaa vuodessa noin  parin viikon toimintaan tarvittavat varat eli viidenkymmenen viikon osalta rahat on kerättävä itse. Kuluja katetaan jäsenmaksuilla, lahjoituksilla, lipaskeräyksillä sekä erilaisten tapahtuminen yhteydessä kerätyillä varoilla ja Kulkukollin kirpputorin tuotoilla.

– Toivomme, että joulun yltäkylläisyyden keskellä ihmiset muistaisivat myös kodittomia eläimiä, joita uhkaa kuoleminen kylmään ja nälkään ilman eläinrakkaiden ihmisten apua. Kun pääkaupunkiseudulla asuu yli miljoona asukasta, luulisi jokaiselta liikenevän edes yhden euron verran eläinten joulukeräykseen, Luukkainen lisää.

Tänä vuonna HESY kerää varoja kodittomien eläinten hyväksi joka päivä 8.–23.12. välisenä aikana. Keräyspaikkoja on kaksi: Lasipalatsin Forumin puoleisella nurkalla päivystetään kello 12–18 ja Itäkeskuksen Tallinnanaukiolla kello 13–17. Eläinten joulukeräykseen voi osallistua lahjoittamalla rahaa keräystonkkiin. Keräyksen koko tuotto käytetään kodittomien eläinten auttamiseen.

Joulukeräykseen voi osallistua myös lahjoittamalla rahaa suoraan kodittomien eläinten avustustilille: 200118-113063 tai IBAN-muodossa FI09 2001 1800 113063. Keräykseen osallistumiseen tarvittavat tili- ja viitenumerot, rahankeräysluvan numero sekä linkit verkkopankkien palveluihin löytyvät HESY:n nettisivuilta: www.hesy.fi/tuetoimintaamme.htm

HESY:n keräyspisteisiin voi tuoda myös tavaralahjoituksia, kuten esimerkiksi aikuisten kissojen ja pentukissojen märkäruokia, koirien puruluita, eläinten leluja, kuljetuslaatikoita sekä hyväkuntoisia ja ehjiä vaatteita ja esineitä, jotka myydään yhdistyksen kirpputorilla Itä-Pakilassa. Ne, jotka joulukiireiltään ehtivät, voivat auttaa kodittomia eläimiä myös osallistumalla keräykseen. Vapaaehtoisesta keräystyöstä kiinnostuneet voivat ilmoittautua HESY:n toimistoassistentille Lea Heikkiselle: lea.heikkinen@hesy.fi

HESY:n hoivissa on tällä hetkellä noin sata koditonta eläintä. Näistä valtaosa on kissoja, mutta myös muutamat koirat, kanit ja yksi punakorvakilpikonna etsivät uutta, eläinrakasta kotia.

Hannele Luukkainen, puheenjohtaja p. 040 547 7770

Erja Veivo, tiedottaja p. 040 577 4733