Tiedote 5.12.2005

ELÄINTEN JOULUKERÄYS AUTTAA TAAS KODITTOMIA ELÄIMIÄ

Helsingin eläinsuojeluyhdistys tuo kadulle joulun alla jo kahdeksannen kerran tonkat eläinten joulukeräystä varten. Tänä vuonna keräyspaikkoja on kaksi: Lasipalatsin Forumin puoleisella nurkalla päivystetään joka päivä klo 12-18 ja Itäkeskuksen Tallinnanaukiolla klo 13-17. Padat ottavat vastaan kodittomille eläimille tarkoitettuja lahjoituksia 12.-23.12.2005, myös viikonloppuisin.

Joulukeräykseen voi osallistua myös lahjoittamalla rahaa suoraan kodittomien eläinten keräystilille Nordea 200118-113063. Lahjoituksen voi tehdä myös verkkopankissa. HESYn sivuilta www.hesy.fi löytyvät sekä tili- että viitenumerot keräykseen osallistumiseksi ja linkit verkkopankkien nettisivuille.

Helsingin eläinsuojeluyhdistys toivoo erityisesti rahalahjoituksia. Eläinsuojelukeskuksen toiminnan rahoitus on jatkuvasti tiukilla. Keräyksestä saaduilla varoilla kustannetaan yhdistyksen hoivissa olevien eläinten eläinlääkäri- ja ruokakuluja. Ruoka saadaan edullisimmin, kun se ostetaan suurissa erissä suoraan maahantuojilta. Kissat ja koirat ilahtuvat myös leikkikaluista, nukkumakoreista ja kuljetuslaatikoista. Lisäksi tonkille voi tuoda hyväkuntoista kirpputoritavaraa, joka myydään yhdistyksen kirpputorilla Itä-Pakilassa. Myyntituotot käytetään kokonaan löytöeläinten hyväksi. Toimintaan tarvittavista varoista on huutava pula - vuosittain eläinten hoito nielee noin 500.000 euroa. Vuonna 2004 Eläinten joulupata tuotti lahjoituksina noin 13.000 euroa rahaa ja noin 400 kg eläinten ruokaa.

Lahjoituksia on mahdollista tuoda myös suoraan Itä-Pakilassa sijaitsevaan Eläinsuojelukeskukseen 23.12.05 asti. Lahjoituksia voi tuoda arkisin klo 10-18 ja sunnuntaisin klo 15-18. Eläintilat ovat avoinna yleisölle ma-pe ja su klo 15-18 (suljettu aattona ja joulunpyhinä). Eläinsuojelukeskukseen (Yhdyskunnantie 11) pääsee bussilla no. 64. Tällä hetkellä yhdistyksen hoivissa on noin 100 kissaa, muutamia koiria, kaneja, pikkujyrsijöitä, lintuja ja punakorvakilpikonnia.

Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry

- etsii uudet kodit noin 1000 kodittomalle lemmikkieläimelle vuodessa. Eläimet ovat pääkaupunkiseudulta löydettyjä tai viranomaisten huostaanottamia eläimiä.
- Ennen uusiin koteihin sijoittamista eläimet rokotetaan, leikkautetaan ja tunnistusmerkitään. Eläinten pelastamiseen kuluu vuosittain noin 500.000 euroa. Valtaosa varoista saadaan yksityisiltä lahjoittajilta.
- Kodittomien eläinten avustustilin numero on Nordea 200118-113063.

- Puheenjohtaja Hannele Luukkainen, p. ja fax (09) 7242931, matkap. 040-5477770
- Tiedottaja Maria Blomster p. työ 09-7774470 fax 09-7774467, matkap. 040 - 5774733