Tiedote 5.8.2004

Helsingin eläinsuojeluyhdistys vetoaa kesälomien lopussa:

ETHÄN HYLKÄÄ KESÄELÄINTÄ!
Helsingin eläinsuojeluyhdistys muistuttaa, että kesällä hankitusta eläimestä on kannettava vastuu myös syksyn tullen ja eläimen koko eliniän ajan. Eläimen jättäminen heitteille on rikos.
Jos lemmikkiä ei halua enää pitää, on omistajan velvollisuus etsiä sille uusi koti. Eläinsuojeluväki on ylityöllistetty löytöeläinten pelastamisesta. Joka syksy ilman apua jää satoja eläimiä, jotka nääntyvät talven tullen nälkään, kylmään ja tauteihin.

Kesäkissoja riittää edelleen - leikkauttaminen vähentäisi ongelmaa
Kesäkissojen hylkäämisestä on puhuttu vuosikymmeniä, mutta valitettavasti asia on yhä ajankohtainen. Kissoja on tarjolla enemmän kuin vastuuntuntoisia koteja. Järkevämpää olisi rajoittaa syntyvien pentujen määrää leikkauttamalla kissa viimeistään vuoden iässä. Moni hankkii soman kissanpennun ajattelematta, että siitä on myös paljon vaivaa ja rahanmenoa. Pelkkä leikkauttaminen maksaa 60 - 120 euroa. Mouruavaa leikkaamatonta kissaa ei ole helppoa pitää sisällä. Jos leikkaamaton tyttökissa kulkee ulkona, ovat sen omistajan "ilona" kolmen kuukauden välein syntyvät pennut. Kollikissan omistaja saa taas alituiseen haeskella karkuteillä olevaa kissaansa tai paikkailla sen tappeluissa saamia vammoja. Leikkauttaminen on järkevin vaihtoehto ei-toivotuilta pennuilta välttymiseksi ja kissan pitämiseksi kotona.

Lemmikit elävät pidempään kuin yhden kesän - myös hoitoon perehdyttävä
Koirat elävät 10 - 12 vuotta, kissat 15 - 20 vuotta, kanit 8 - 10 vuotta ja monet eksoottiset lemmikit jopa ihmisiän. Jo ennen lemmikin hankintaa on otettava selvää lajin tai rodun hoitovaatimuksista. Esimerkisi koira tarvitsee lenkin kolmesti päivässä, ja lisäksi oman laumansa eli ihmisten seuraa. Kesäksi hankitut lampaat tai ankat pitää syksyn tullen joko kyetä lähettämään teuraaksi tai hankkimaan niille hoitopaikka talveksi. Kanitkaan eivät pärjää ulkona kesää kauemmin. Ne vaativat lämpimän ja vedottoman paikan jo syksyllä.

Lapsi ei voi yksin vastata lemmikistä
Lemmikin hankinnan on oltava perheen yhteinen päätös. Vaikka aloite lemmikin hankkimiseen tulisikin lapsilta, ei lemmikkiä pidä hankkia vain siksi, että lapset sitä mankuvat. Eläin ei ole lelu, jonka voi hylätä, kun innostus sen hoitoon lopahtaa. Vanhempien on oltava valmiita ottamaan vastuu lemmikin hoidosta. Lemmikin hoito maksaa, eivätkä lasten taskurahat riitä esimerkiksi rokotusten tai eläinlääkärihoidon kustantamiseen.

Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry

- hoitaa pääkaupunkiseudulta löydettyjä tai viranomaisten huostaanottamia eläimiä ja etsii niille uudet, vastuuntuntoiset kodit. Vuosittain yhdistys sijoittaa uusiin koteihin noin 1000 lemmikkieläintä, joista kissoja noin 800. Lisäksi hoidetaan mm. koiria, kaneja, pikkujyrsijöitä ja vesikilpikonnia.

- Eläinsuojelutyötä vaikeuttaa eniten varojen puute. Vuosittain eläinten pelastamiseen kuluu noin 500.000 euroa (3 miljoonaa mk). Valtio ei tue lainkaan eläinsuojelutyötä ja Helsingin kaupunginkin avustus kattaa vain 3 % HESYn menoista. Kodittomien eläinten avustustilin numero on Nordea 200118-113063.

- Puheenjohtaja Hannele Luukkainen, p. ja fax (09) 7242931, matkap. 040-5477770
- Tiedottaja Maria Blomster p. työ 09-7774470 fax 09-7774467, matkap. 040 - 5774733