Tiedote 5.3.2007

HESYN HOIVIIN YLI 900 ELÄINTÄ VUONNA 2006 – OMISTAJIEN ONGELMIEN TAKIA TALTEEN OTETTUJEN ELÄINTEN OSUUS EDELLEEN SUURI

Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry otti vuonna 2006 talteen yhteensä 913 koditonta lemmikkieläintä, joista sosiaalitapauksia oli noin kolmannes.

Viime vuosina HESY on ottanut hoiviinsa keskimäärin 1000 hylättyä tai huonosti hoidettua lemmikkieläintä. Kolmena viime vuonna eläinten kokonaismäärän jääminen alle tuhannen kertoo yhdistyksen onnistuneen eläinsuojelutyössä ja -neuvonnassa hyvin.

Talteen otetuista lemmikkieläimistä suurin osa oli edelleen kissoja, joita tuli yhdistyksen hoiviin yhteensä 745 (82%). Löytökoiria ei ole paljon, mutta harkitsemattomasti hankituista ja sosiaalisista syistä yhdistykselle joutuneista koirista on tullut jatkuvasti kasvava eläinsuojeluongelma. Koiria otettiin hoitoon yhteensä 24 (alle 3 %). Lisäksi eläinsuojelukeskuksessa hoidettiin edelleen runsaasti kaneja, pikkujyrsijöitä, kilpikonnia ja lintuja.

Eläinsuojelusyistä ja omistajien ongelmien takia talteen otettujen eläinten määrä kasvoi jälleen vuonna 2006. Kaikista hoitoon otetuista eläimistä sosiaalitapauksina tuli 279 eläintä eli 31 %. Sosiaalitapauksissa eläimen omistaja ei kykene hoitamaan eläintä asianmukaisella tavalla päihdeongelmien, sairauden, kuoleman, vankilaan joutumisen tai asunnottomuuden takia. Myös eläinsuojeluviranomaisten huostaan ottamia eläimiä päätyi HESYn hoiviin.

Alkuperäinen omistaja löytyi 71 löytöeläimelle. Entiseen kotiinsa palautuneiden eläinten määrä laski hieman edellisvuodesta. Löytöeläimistä jouduttiin lopettamaan tai kuoli 31 (6 %).

Yhdistyksen työtä vaikeuttaa jatkuvasti rahanpuute. Vuodessa eläinten pelastamiseen kuluu noin 500.000 euroa. Valtiolta ja pääkaupunkiseudun kunnilta saatu avustus kattaa noin 4 % yhdistyksen vuosikuluista. Yksityisten lahjoittajien antama apu on siten täysin ratkaisevassa asemassa.

Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry
- etsii uudet kodit noin 1000 kodittomalle lemmikkieläimelle vuodessa. Eläimet ovat pääkaupunkiseudulta löydettyjä tai viranomaisten huostaan ottamia eläimiä.
- Ennen uusiin koteihin sijoittamista eläimet rokotetaan, leikkautetaan ja tunnistusmerkitään. Eläinten pelastamiseen kuluu vuosittain noin 500.000 euroa. Valtaosa varoista saadaan yksityisiltä lahjoittajilta.
- Kodittomien eläinten avustustilin numero on Nordea 200118-113063

Puheenjohtaja Hannele Luukkainen, p. ja fax (09) 7242931, matkap. 040-5477770