Tiedote 4.11.2007

MAHTAVA JOUKKO IHMISIÄ KOIRINEEN KOKOONTUI SENAATINTORILLE VAATIMAAN PARANNUSTA ELÄINSUOJELUVALVONTAAN JA KOVEMPIA TUOMIOITA ELÄINSUOJELURIKOKSIIN

Iso joukko ihmisiä ja koiria kokoontui sunnuntai-iltapäivänä Senaatintorille vaatimaan tiukempia rangaistuksia eläinsuojelurikoksista ja -rikkomuksista. Osallistujat toivoivat myös, että kaikki tahot, joilla on mahdollisuuksia vaikuttaa kyseenalaiseen eläintenpitoon, tekisivät kaikkensa jo varhaisessa vaiheessa, ennen kuin eläinten huono hoito muuttuu todelliseksi kärsimykseksi. Mielenilmauksen takana ovat lähiaikoina esille tulleet eläinrääkkäystapaukset sekä eläinsuojelurikoksista annetut liian lievät tuomiot. Senaatintorin mielenilmaukseen osallistui perhekoirien omistajia, tunnettuja kasvattajia ja muita eläinten ystäviä.

"Osallistumme tähän mielenilmaukseen, koska eläinsuojelurikoksista on annettava tuomioita, joilla on jotain merkitystä. Ennen kaikkea tehokkaampia eläintenpitokieltoja on annettava", sanoivat kääpiösnautsereiden omistajat Tom ja Päivi Nygård.

"Minä olen ostanut ensimmäisen kääpiösnautserini Espoon käräjäoikeuden tällä viikolla tuomitsemalta kennelinpitäjältä, koska he olivat Kennelliiton ja rotujärjestön suosittelemia kasvattajia. Minulla on erittäin paha mieli, että olen tietämättömyyttäni tukenut eläinten erittäin huonoa kohtelua. Peräänkuulutankin Kennelliitolta ja rotujärjestöiltä laadunvalvontaa, jotta heidän kasvattajiensa toimintaan puututaan tarvittaessa ajoissa", sanoi helsinkiläinen Tuija Kuusimetsä.

Tiedotteessamme 3.11.2007 on ollut virheellinen tieto, jonka tahdomme oikaista. Kerroimme, että Internetin lemmikkipalstalle jätettyjä ilmoituksia on poistettu, ja että ilmoituksen jättäjä ei ole enää voinut kirjoittaa ko. palstalle. Palstan pitäjältä on tullut oikaisu, jossa kerrotaan, että kyseessä on yleinen käytäntö, joka tehdään aina kun samasta aiheesta tulee paljon viestejä, jotta palstan ylläpidolla säilyy työrauha. Pahoittelemme virheellisen tiedon julkaisua.

Lopuksi tahdomme kiittää kaikkia paikalla olleita. Oli ilahduttavaa huomata, että iso joukko ihmisiä ja koiria kantaa huolta samasta asiasta kanssamme. Mielenilmauksessa yhteistyökumppaneinamme toimivat Uudenmaan etsijäkoirat ry, RassuTassu-yhteisö ry, Pelastetaan Koirat ry, Kodittomat-Koirat ry, Viipurin Koirat ry, Kodittomat Espanjan Koirat ry sekä RekkuRescue ry.

Sihteeri Lena Lundell 040-835 1710