Tiedote 4.8.2009

HESY MUISTUTTAA: JOS OTAT, ET JÄTÄ

Kesäeläin tarvitsee sinua myös syksyn tullen. Lemmikin hylkääminen on rikos. Helsingin eläinsuojeluyhdistys muistuttaa, että kesällä hankitusta eläimestä pitää kantaa vastuu myös syksyn tullen ja koko eläimen eliniän ajan. Jos lemmikkiä ei voi pitää, on omistajan velvollisuus etsiä sille uusi koti.

Talvi lähestyy – kissa ei selviä Suomen luonnossa

On harhaluulo, että kissa tai kani selviäisi Suomen luonnossa. Ilman ihmisen apua lemmikki kuolee julman ja pitkitetyn kuoleman kärsien nälästä, kylmästä ja taudeista. Riista-eläinten metsästyskausi on alkamassa ja joka vuosi metsästyksen yhteydessä ammutuksi joutuu jopa satoja hylättyjä kissoja. Nyt ovatkin käsillä viimeiset hetket pelastaa mökeille ja ulos jätetyt kissat tältä kohtalolta.

Kesäkissoja riittää edelleen - leikkauttaminen vähentäisi ongelmia

Kesäkissojen hylkäämisestä on puhuttu vuosikymmeniä, mutta asia on yhä valitettavan ajankohtainen. Hesyn eläinsuojelukeskuksella, kuten muissakin löytöeläinten talteenottopaikoissa ympäri Suomen, loppukesä ja syksy ovat vilkkainta aikaa. Tällä hetkellä Hesyn hoivissa on n 80 kissaa, sekä muutamia kaneja ja vesikilpikonnia. Kissojen hylkääminen jatkuu niin kauan kun tarjolla on enemmän kissoja kuin vastuuntuntoisia koteja. Paras ratkaisu on rajoittaa syntyvien pentujen määrää ja leikkauttaa kissa viimeistään vuoden iässä. Leikattu kissa pysyy paremmin kotinurkilla kuin leikkaamaton, jonka sukuvietti houkuttelee alinomaa kosioreissuille. Jos leikkaamaton tyttökissa kulkee ulkona, ovat sen omistajan riesana jopa kolmen kuukauden välein syntyvät pennut.

Huolehdi myös kesävieraistasi

Lomalla mökille on saattanut ilmaantua kutsumaton, mutta monesti pidetty vieras: kulkukissa. Useat perheet ja varsinkin lapset mielellään ruokkivat ja pitävät huolta asukista, mutta loman loputtua kissa unohdetaan oman onnensa nojaan. Helsingin eläinsuojeluyhdistys muistuttaa, että ruokintaan ja hoivaan tottunut eläin ei selviä talvesta ilman ihmisen apua. Mikäli alkuperäinen koti löytyy, on eläin vietävä sinne. Jos kodista ei ole tietoa, on eläin toimitettava paikalliseen löytöeläintaloon, joka lainkin mukaan täytyy olla jokaisessa Suomen kunnassa.

- Hannele Luukkainen, Helsingin eläinsuojeluyhdistyksen puheenjohtaja p. 040-54 77 770
- Tiedottaja Riikka Suominen p. 040 - 5774733