Tiedote 4.6.2013

Lemmikki on lapsiperheen vastuukasvatuksen koetinkivi

Vastuu lemmikistä ei pääty lomakauden loppumiseen

Kesälomakauden alkaessa monessa perheessä puhutaan lemmikin hankkimisesta. Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry muistuttaa, että eläintä ei pidä koskaan hankkia hetken mielijohteesta eikä vain kesän iloksi. Lemmikistä on kannettava vastuu sen koko eliniän ajan.

HESY haluaa lomakauden kynnyksellä painottaa, että eläin ei ole lelu, jonka voi hylätä, kun innostus sen hoitoon lopahtaa tai lomakausi lähenee loppuaan. Lapsiperheissä aloite lemmikin hankkimisesta tulee usein perheen pienimmiltä, mutta kokonaisvastuu lemmikistä on aina vanhemmilla. Lemmikkiä ei pidäkään hankkia vain siksi, että lapset sitä mankuvat. Varoittavana esimerkkinä voidaan pitää kesäkissailmiötä, joka on Suomessakin yhä totta vuosikymmenien valistuksesta huolimatta.

– Ilmiön taustalla ovat lomailijat, jotka ottavat lapsilleen kissanpennun mökkeilykauden ajaksi läheisestä maalaistalosta. Jos ulkoilevaa kissaa ei löydetä kotiinpaluun koittaessa, se saatetaan jättää mökille. Kissoja jätetään mökkimaastoon myös tahallaan. Tämä on erittäin vahingollinen esimerkki lapselle. Lapsi ei opi vastuunkantoa, jos hänen vanhempansa hylkäävät eläimen loman lopuksi luontoon. Rakkaan lemmikin jättäminen oman onnensa nojaan aiheuttaa lapselle paljon mielipahaa, HESYn puheenjohtaja Hannele Luukkainen sanoo.

Kesällä hankitusta eläimestä pitää kantaa vastuu myös syksyn tullen ja koko eläimen eliniän ajan. Eläintä ei saa jättää luonnon armoille. Eläimen heitteillejättö on rikos ja julmuutta eläintä kohtaan. Usein eläin kokee hitaan ja tuskallisen kuoleman, kun se syystalven mittaan nääntyy nälkään, paleltuu tai riutuu sairauksiin.

Lomalla mökin pihapiiriin saattaa ilmaantua myös kutsumaton, mutta monesti pidetty vieras: kulkukissa. Useat perheet ja varsinkin lapset ruokkivat ja pitävät huolta yllätysvieraasta, mutta loman loputtua kissa jätetään oman onnensa nojaan.

– Mökkiläisten on pidettävä huolta myös näistä kesäisistä kulkureista syksyn tullen. Ruokintaan ja hoivaan tottunut eläin ei selviä talvesta ilman ihmisen apua. Kesävieras on vietävä sen alkuperäiseen kotiin, jos sellainen löytyy. Mikäli eläimen kodista ei ole tietoa, se on toimitettava paikalliseen löytöeläintaloon, Luukkainen selventää.

Vaikka lemmikkejä hylätään ympäri vuoden, ovat kesä ja syksy HESYllä ja muissa Suomen löytöeläinten talteenottopaikoissa ja eläinsuojeluyhdistyksissä vuoden ruuhkaisinta aikaa. Hylättyjen eläinten lisäksi kesäistä sumaa aiheuttavat avoimista ikkunoista, ovista ja pihoilta karkailevat lemmikit. HESY kehottaa lemmikin omistajia ennaltaehkäisemään eläimen karkailua parvekeverkoin, pitävin ulkotarhoin ja piha-aitauksin sekä valvotulla ulkoilulla. Eläin kannattaa aina myös tunnistusmerkitä. Esimerkiksi mikrosirun avulla karkuteille päässeen eläimen omistaja on helppo jäljittää.

HESY järjestää 9.6. klo 14–17 Eläinsuojelukeskuksessa (Yhdyskunnantie 11, 00680 HKI) lapsiperheille suunnatun Lapset ja lemmikit – älä ota kesäeläintä -tapahtuman, jossa käsitellään lemmikin hankinnan ja omistamisen vastuullisuutta sadunkerronnan, pehmoleluonginnan, asiantuntijaneuvojen ja mukavan yhteisen puuhastelun keinoin.

Tapahtuman Facebook-sivut: https://www.facebook.com/events/202513333230675/

Hannele Luukkainen, puheenjohtaja p. 040 547 7770