Tiedote 04.06.2009

JALOSTUKSESSA KOIRAN ULKONÄKÖ EI SAA MENNÄ TERVEYDEN EDELLE

Hesy kehottaa koiranostajia välttämään ylijalostettuja ja ”kauneusleikattuja” koiria.

Rotukoirilla tehdään nykyään myös rahakasta bisnestä. Näyttelymenestyksen tavoittelussakin pitää kasvattajien, rotujärjestöjen ja koiranostajien muistaa, että jalostuksessa tärkeintä on koirien hyvinvointi. Valitettavasti toisten rotujen jalostus on ajautunut suuntaan, jossa koiran terveys kärsii.

Jalostuksen aiheuttamia ongelmia on paljon. Lyttykuonoisten koirien liikuttava tuhina johtuu niiden vakavista hengitysvaikeuksista ja pullottavasilmäisten koirien silmät voivat jopa tipahtaa silmäkuopista. Suuripäiset rodut eivät pysty synnyttämään pentujaan normaalisti, vaan ne joudutaan keisarinleikkaamaan. Ryppyisten koirien ihopoimut tulehtuvat jne.

- Vakuutusyhtiöt seuraavat koirien terveyttä ja elinikää ja erot eri rotujen välillä ovat huomattavia, sanoo Hesyn tiedottaja Riikka Suominen.

Suomessa on erittäin suuri määrä erilaisia koirarotuja. Jos harvinainen rotu muuttuu suosituksi, tulee jalostuksesta helposti sisäsiittoista Samoin näyttelyissä menestyneillä uroksilla tehdään usein liian paljon pentuja. Näiden, niin kutsuttujen siitosmatadorien, vuoksi rodun geenipohja pienenee.

Myös typistettyjä korvia ja häntiä näkee edelleen, vaikka typistys on Suomessa ollut kiellettyä jo vuosia, eikä typistetty koira saa osallistua mihinkään Kennelliiton toimintaan.

- Pitää muistaa, että myös koiran käyttämineen jalostukseen maassa, jossa pennut typistetään, on typistämisen tukemista, sanoo Suominen
Koiran ostoa harkitsevien kannattaa punnita tarkkaan, millainen koira olisi mahdollisimman hyvinvoiva ja pitkäikäinen perheenjäsen.
Lisää asiaa vastuullisesta koiran hankinnasta lauantaina 6.6. kauppakeskus Jumbon Faunattaressa. Hesy kertoo pentutehtailun haitoista kl 12–16.

Sunnuntaina 7.6. kl 14–17 Eläinsuojelukeskuksella (Yhdyskunnantie 11, Itä-Pakila) tyttökoirien luomumissikisat, joiden suojelijana toimii elokuvatähtikoira Myrsky. (Huom. vain narttukoirat voivat osallistua, sillä Myrsky ei pidä miespuolisista kilpailijoista) Lemmikit kuvataan Myrskyn kanssa ja kaikki kuvat osallistuvat nettiäänestykseen. Voittajakuva julkaistaan kansikuvana Hesy-lehdessä! Typistetyt korvat ja/tai typistetty häntä estävät kisaan osallistumisen – sen sijaan sekä monirotuiset että rotukoirat ovat tervetulleita!

- puheenjohtaja Hannele Luukkainen 040- 5477 770
- tiedottaja Riikka Suominen 040-5774 733 (även på svenska)