Tiedote 4.5.2004

NYKYTAITEEN MUSEO KIASMA JA TEEMU MÄKI
Helsingin eläinsuojeluyhdistys paheksuu Kiasman päätöstä ostaa rikollista eläinrääkkäystä sisältävä Teemu Mäen tekemä video kokoelmiinsa.

Vuonna 1988 kuvataideakatemian opiskelija Teemu Mäki osallistui videollaan "Sex and Death" hollantilaiseen video- ja filmifestivaaliin. Video sisälsi kohtauksen, jossa Mäki silpoi ja tappoi kissan erityisen julmasti ja raa'asti. Lopuksi Mäki masturboi kuolleen, päättömän kissan päälle. Festivaalin järjestäjät järkyttyivät videosta, ja eräs heistä lähetti Suomeen Mäen toimintaa paheksuvan kirjeen.

Hollantilainen selosti kirjeessä videon tapahtumia: "Ensin näimme kissan istumassa pelokkaana seinää vasten. Äkkiä näemme kirveen lähestyvän oikealta ja iskevän kissaan. Kissa ei kuole kerrasta vaan jää kitumaan. Noin viiden kirveeniskun jälkeen se yhä liikkuu ja vuotaa verta niin, että seinäkin peittyy. Seuraavaksi näemme kissan mestattuna ilman päätä. Pää lojuu ruumiin edessä ja oikealta lähestyy penis, jota masturboidaan. Siemensyöksyn jälkeen sperma osuu kissan päähän."

Kirje päätyi Helsingin eläinsuojeluyhdistyksen puheenjohtajan, Hannele Luukkaisen pöydälle. Kävi ilmi, että Mäki oli ottanut kissan Helsingin eläinsuojeluyhdistykseltä, joka edellyttää kaikkien uuteen kotiin sijoittamiensa eläinten kohdalla luovutussopimuksen allekirjoittamista. Allekirjoituksellaan Mäki oli sitoutunut mm. hoitamaan kissaa hyvin ja siihen, ettei sitä saa lopettaa ilman HESYn lupaa.

Luukkainen teki välittömästi rikosilmoituksen eläinrääkkäyksestä ja sopimusrikkomuksesta. Todistamaan kutsuttu virkaeläinlääkäri lausui käräjäoikeudessa näkemänsä videon perusteella, että Mäki hakkasi kissaa pienehköllä veistokirveellä 6-7 kertaa. Iskuja ei tähdätty päähän vaan kaulaan, joten kissa ei menettänyt tajuntaansa ja oli elossa vielä viidennenkin kirveeniskun jälkeen. Eläinlääkärin mukaan kissan on täytynyt tuntea tarpeetonta kipua ja tuskaa.

Helsingin raastuvanoikeus tuomitsi Mäen 800 markan sakkoihin eläinrääkkäyksestä ja kavalluksesta. Hänet tuomittiin lisäksi maksamaan 350 markan korvaus tapetusta kissasta Helsingin eläinsuojeluyhdistykselle.

Helsingin hovioikeudessa tuomio koveni. Mäki tuomittiin 70 päiväsakkoon eli hänen oli maksettava yhteensä 1400 markkaa eläinsuojelulain ja rikoslain rikkomisesta. Lisäksi Mäen oli korvattava Helsingin eläinsuojeluyhdistykselle 700 markkaa anastetusta omaisuudesta sekä maksettava yhdistyksen oikeudenkäyntikulut.

Nykytaiteen museo Kiasma on hankkinut Mäen kyseenalaisen teoksen kokoelmiinsa, vaikka sen julkinen esittäminen kokonaisuudessaan on kielletty. Miten julkisin varoin toimiva taidelaitos voi ostaa rikollista tavaraa?

Helsingin eläinsuojeluyhdistys paheksuu taidemuseo Kiasman päätöstä ja pitää edesvastuuttomana sitä, että valtion rahoittama taidelaitos käyttää verovaroja tukeakseen tuomitun eläinrääkkääjän toimintaa ja ostaa kokoelmiinsa elokuvatarkastamon kieltämän teoksen, jossa syyllistytään poikkeuksellisen raakaan ja julmaan tekoon.

Helsingin eläinsuojeluyhdistys toivoo, että kansalaiset boikotoisivat Kiasmaa ja että taidemuseo Kiasman yksityisen sektorin rahoittajat käyttävät eettistä harkintaa rahoituskohteidensa valitsemisessa.

Vuodessa Helsingin eläinsuojeluyhdistys etsii uudet kodit noin 1500 eläimelle. Eläimet ovat pääkaupunkiseudulta löydettyjä tai viranomaisten huostaanottamia eläimiä. Eniten HESYä työllistävät kodittomat kissat, joita yhdistys sijoittaa uusiin koteihin vuosittain noin 1500. Lisäksi hoidetaan mm. kaneja, pikkujyrsijöitä ja vesikilpikonnia. Viime vuosina yhdistyksen hoitoon päihde- ja huumeongelmien takia päätyneiden koirien määrä on kasvanut voimakkaasti. Myös loukkaantuneiden luonnonvaraisten eläinten määrä lisääntyy vuosi vuodelta.

Ennen uusiin eläinrakkaisiin koteihin sijoittamista kaikki eläimet rokotetaan ja leikkautetaan. Eläinten pelastamiseen kuluu vuosittain noin 500.000 euroa. Valtaosa varoista saadaan yksityisiltä lahjoittajilta. Kodittomien eläinten avustustilin numero on Nordea 200118-113063.

- Puheenjohtaja Hannele Luukkainen, p. ja fax (09) 7242931, matkap. 040-5477770
- Tiedottaja Maria Blomster p. työ 09-7774470 fax 09-7774467, matkap. 040 - 5774733