Tiedote 4.4.2011

Eläinjärjestöt varoittavat epäeettisistä koirakouluista -

Koirankoulutusala on pitkälti säätelemätöntä toimintaa

Koiraharrastuksen suosio on kasvanut viime vuosina, sillä koiria on nyt Suomessa enemmän kuin koskaan. Kaikille halukkaille ei riitä yhdistystoiminnan puitteissa paikkoja harrastus- ja koulutusryhmissä. Koira-asiantuntijuuden kysyntää lisäävät myös koirilla ilmenevät käytösongelmat, joihin koiranomistajat haluavat apua kokeneemmilta. Lukuisia yksityisiä koirakouluja on syntynyt vastaamaan kasvaneeseen kysyntään.

Koirakoulujen toimintaa tai koiran kouluttamiseen liittyviä titteleitä ei valvo mikään virallinen taho. Tämä tarkoittaa, että kuka tahansa voi perustaa koirakoulun ja kutsua itseään koira-asiantuntijaksi tai ongelmakoirankouluttajaksi. Osa kouluttajista on asiaansa perehtyneitä pitkän linjan koiraharrastajia, toisilla taas ei ole kokemusta nimeksikään. Kuluttajalle ainoa keino selvittää kouluttajan pätevyys on kysellä häneltä tämän käymistä koulutuksista, koirakokemuksesta sekä siitä, millaisella tutkimustiedolla kouluttaja perustelee koulutusmetodinsa. Koiraharrastajat ovat tehokkaasti verkostoituneita, joten myös puskaradiota kannattaa kuunnella.

Koulutuksia järjestetään hyvin heppoisella ammattitaidolla. ”Erään koirakoulun omistaja ilmoittautui järjestämällemme tutustumiskurssille. Heti ilmoittautumisen jälkeen hänen koirakoulunsa kurssitarjontaan ilmestyi uusi kurssi, jonka esittelyteksti oli sanasta sanaan kopioitu meidän nettisivuiltamme”, kertoo kadonneiden lemmikkieläinten etsintään erikoistuneen Etsijäkoiraliiton puheenjohtaja Timo Lillbacka. ”Tällaisella alalla, jossa kyseessä voi olla etsittävän henki, on erittäin huolestuttavaa jos koulutuksia aletaan järjestää vain viikonlopun kestäneen tutustumiskurssin kokemuksella”, selventää Lillbacka huoltaan.

Sen lisäksi, että kouluttajan pitää olla perehtynyt opettamaansa lajiin, tulee hänellä olla kokemusta monenlaisten koirien kanssa toimimisesta. Vain siten kouluttaja pystyy löytämään oikeanlaiset vinkit erilaisille oppijoille ja auttamaan oppilaitaan haasteissa, joihin jokainen törmää jossain vaiheessa koiran koulutuksessa. Ammattitaitoinen kouluttaja selvittää ongelmien syyn eikä vain pyri parantamaan oiretta. ”Kaikenlaisia pikaratkaisuja tai ”koirankorjausta” tarjoavia toimijoita on syytä välttää. Koirankouluttaminen on pitkäjänteistä työtä. Aivan aluksi on selvitettävä, mistä eläimen käytöshäiriöt johtuvat. Moni ongelma saa alkunsa koiran virikkeettömästä tai liian stressaavasta elinympäristöstä. Monesti aggressiivisena pidetty koira onkin kipeä”, muistuttaa SEYn toiminnanjohtaja Helinä Ylisirniö.

Heikkolaatuisen koulutuksen ohella koirakouluissa voi olla käytössä koiralle vahingollisia ja suorastaan väkivaltaisia koulutusmenetelmiä. Näihin epäeettisiin ja laittomiin koulutusmetodeihin kuuluu mm. niskasta repimistä, selättämistä tai ”hapetusta”, jossa koiraa roikotetaan kuristavassa kaulapannassa tai remmin avulla niin, että se ei saa kunnolla happea. "Jos olet kurssilla, jossa kouluttajan metodit tuntuvat pahalta tai jos sinusta näyttää siltä, että koirasi on ahdistunut tai kärsii, kannattaa koulutus jättää kesken. Koiran omistajan oikeus ja velvollisuus on uskaltaa sanoa ei ja etsiä itselle paremmin sopiva kouluttaja", opastaa HESYn puheenjohtaja Hannele Luukkainen.

Nykyaikaisen tutkimuksen mukaan koiran koulutuksessa parhaimpiin tuloksiin pääsee ns. positiivisella vahvistamisella.  Koiran oikeanlaista käytöstä vahvistetaan palkitsemalla sille mieluisalla asialla, esim. herkuilla tai leikkihetkellä. Epätoivottu käytös jätetään huomiotta tai kielletään sanallisesti. Näin koira oppii helposti miten sen kannattaa toimia ja koira työskentelee mielellään ohjaajansa kanssa. Fyysinen kuritus on täysin tarpeetonta ja on vain haitaksi ihmisen ja koiran väliselle suhteelle. Väkivalta ei tuota onnellista ja tervettä koiraa, vaan stressaantuvan ja alistuneen.

SEY Suomen Eläinsuojeluyhdistysten liitto ry
toiminnanjohtaja Helinä Ylisirniö p. 050 371 2740 sähköposti: helina.ylisirnio(at)sey.fi
www.sey.fi

Etsijäkoiraliitto ry