Tiedote 3.12.2009

HESY:n joulukeräys takaa kodittomille eläimille turvallisen tulevaisuuden

Joulunalusaika tuo jälleen Helsingin eläinsuojeluyhdistyksen HESY ry:n varainkerääjät ja keräystonkat pääkaupungin kaduille. HESY kerää varoja, jotta kodittomien eläinten auttaminen olisi mahdollista myös ensi vuonna.

- Joulukeräys on merkittävä tulonlähde HESY:lle. Viime joulukeräyksen kokonaistuotto oli lähes 28 000 euroa. Lahjoitukset takasivat usealle kodittomalle eläimelle turvallisen tammikuun. Ilman HESY:n toimintaa näitä hylättyjä eläimiä ei olisi voitu pelastaa, HESY:n varainhankkija Aila Kettunen kiteyttää.

HESY:n hoiviin päätyy vuosittain arviolta 500 hylättyä tai huostaan otettua eläintä. Viimeisten 20 vuoden aikana HESY on pelastanut noin 20 000 koditonta eläintä ja etsinyt niille uudet kodit. Kodittomien eläinten auttamisesta koituu yhdistykselle mittavat menot: noin 500 000 euroa joka vuosi. Valtiolta ja kaupungilta HESY saa tukea toimintaansa kuitenkin vain noin 23 000 euroa vuodessa.

- Tämä tarkoittaa sitä, että yhteiskunnan tuki kattaa alle viisi prosenttia HESY:n vuotuisista menoista, loput 95 prosenttia on kerättävä itse. Kuluja katetaan jäsenmaksuilla, lahjoituksilla, lipaskeräyksillä sekä erilaisten tapahtuminen yhteydessä kerätyillä varoilla ja Kulkukollin kirpputorin tuotoilla, Kettunen selventää.

Tänä vuonna HESY kerää varoja kodittomien eläinten hyväksi joka päivä 7.-23.12. välisenä aikana. Keräyspaikkoja on kaksi: Lasipalatsin Forumin puoleisella nurkalla päivystetään kello 12-18 ja Itäkeskuksen Tallinnan aukiolla kello 13-17. Eläinten joulukeräykseen voi osallistua lahjoittamalla rahaa keräystonkkiin. Keräyksen koko tuotto käytetään kodittomien eläinten auttamiseen.

Joulukeräykseen voi osallistua myös lahjoittamalla rahaa suoraan kodittomien eläinten avustustilille: 200118-113063. Keräykseen osallistumiseen tarvittavat tili- ja viitenumerot sekä linkit verkkopankkien palveluihin löytyvät HESY:n nettisivuilta: www.hesy.fi/tuetoimintaamme

HESY:n keräyspisteisiin voi tuoda myös tavaralahjoituksia, kuten eläinten leluja, kuljetuslaatikoita sekä hyväkuntoisia ja ehjiä vaatteita ja esineitä, jotka myydään yhdistyksen kirpputorilla Itä-Pakilassa

Ne, jotka joulukiireiltään ehtivät, voivat auttaa kodittomia eläimiä myös osallistumalla keräykseen. Vapaaehtoisesta keräystyöstä kiinnostuneet voivat ilmoittautua HESY:n varainhankkijalle Aila Kettuselle: aila.kettunen@hesy.fi

HESY:n hoivissa on tällä hetkellä lähes sata koditonta eläintä. Näistä valtaosa on kissoja, mutta myös muutamat koirat, kanit, hamsterit, marsut ja punakorvakilpikonnat etsivät uutta, eläinrakasta kotia.

Aila Kettunen, varainhankkija p. 040 577 4766
aila.kettunen@hesy.fi