Tiedote 3.10.2012

Halpa koira on usein riskiostos

HESY ja SEY muistuttavat: Tutustu aina koirien olosuhteisiin ja ota selvää niiden kasvattajasta

Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry sekä SEY Suomen Eläinsuojeluyhdistysten liitto ry varoittavat Eläinten viikolla 4.–10.10 suomalaisia ostamasta pentutehtaiden pentuja ja laittomasti maahan tuotuja koiria, jotka nekin ovat usein peräisin pentutehtailta. Myös laillisesti tuodut, lemmikkikaupasta ostetut pennut ovat lähes poikkeuksetta pentutehtaiden tuotoksia.

Valistusta kaivataan, sillä laiton koirakauppa on yhä järjestelmällisempää. Paperittomien koirien tuonti Virosta on kasvanut ja internetin myyntipalstat täyttyvät epämääräisistä ilmoituksista, sillä halvat koirat menevät meillä hyvin kaupaksi.

­– Pentutehtailu jatkuu niin kauan kuin koiria ostetaan hämäriltä koirakauppiailta. Siksi koiranostajan on aina tehtävä koirasta kauppasopimus ja käytävä kasvattajan luona katsomassa, että emon ja pentujen hyvinvoinnista pidetään huolta. Koiraa ostettaessa hinta ei saa ratkaista. Halpa koira voi tulla hyvinkin kalliiksi, jos rokottamaton koira sairastuu ja menehtyy esimerkiksi parvoviruksen seurauksena, HESYn puheenjohtaja Hannele Luukkainen selventää.

Pentutehtaissa koiria tuotetaan mahdollisimman halvalla huonoissa oloissa. Voiton maksimoimiseksi eläimistä otetaan kaikki irti. Rokotuksia, madotuksia ja muita hoitotoimenpiteitä laiminlyödään, mikä altistaa eläimen vakaville tarttuville taudeille, silmä- ja korvatulehduksille sekä loistartunnoille. Pentutehtaassa koirat eivät useinkaan saa riittävästi ja asianmukaista ravintoa, vaan ne ovat nälkiintyneitä. Ravinnonpuute voi aiheuttaa pennuille myöhemmällä iällä sairauksia. Pahimmillaan pentutehtaiden koiria pidetään jatkuvasti pienissä häkeissä – omassa ulosteessaan.

Karmein kohtalo on emoilla, joiden toistuva tiineys jatkuu monien vuosien ajan rasittaen elimistöä. Perinnöllisille sairauksille altistava sisäsiittoisuus on yleistä pentutehtaissa. Samoin pentujen liian aikainen vieroittaminen emoistaan, mikä aiheuttaa pennuille usein ongelmakäytöstä.

Eläinsuojelujärjestöt muistuttavat, että pentutehdasepäilystä on aina tehtävä eläinsuojeluilmoitus viranomaisille, sillä kyseessä on pitkäkestoinen, julma ja törkeä eläinrääkkäys.

– Käytännössä pentutehtaiden koirien olosuhteet ovat sellaiset, että ne rikkovat yleensä räikeästi kaikkia eläinsuojelulaissa määriteltyjä vaatimuksia koirien liikunnan, virikkeiden, hoidon ja hyvinvoinnin tarpeista. Yhdelläkään pentutehtaalla ei pitäisi olla lain suomia mahdollisuuksia toimia maassamme. Koska pentutehtailijoita on vaikea saada kiinni ja kuriin, tarvitaan tarkkoja ja valveutuneita koiranostajia, jotka tietävät, mistä koiransa ostavat, SEYn toiminnanjohtaja Helinä Ylisirniö muistuttaa.

Näin varmistat, ettet tue pentutehtaita tai laitonta maahantuontia:

• Älä osta eläintä kadulta tai torilta.
• Varmista rotukoiraa ostaessa, että myyjällä on kennelnimi ja että se on aito.
• Älä osta yksityiseltä ihmiseltä koiraa, ellet tunne tätä entuudestaan tai ehdi tutustua henkilöön perusteellisesti.
• Varo erityisesti lehti- ja internetilmoituksia, joissa sama myyjä kaupittelee monenlaisia koiria ja joiden ilmoittajalla on prepaid-liittymä.
• Älä osta paperitonta rotukoiraa.
• Vaadi päästä näkemään emo ja pennut pitopaikassaan.
• Selvitä koiran taustat erityisen tarkkaan, jos koira on tuotu ulkomailta.
• Tarkastuta paperit eläinlääkärillä. Ulkomailta tuodulla koiralla voi olla väärennetyt paperit.
• Luotettava myyjä on kiinnostunut koiran uudesta kodista ja ostajasta.
• Jos ostotilanteessa on mitään epäilyttävää, älä osta koiraa.
• Älä ikinä osta eläintä säälistä.
• Tee koirasta aina kirjallinen kauppasopimus.
• Jos koiralla ilmenee vakavia sairauksia ja jos myyjä on tiedossa, perää virallista tietä oikeuksiasi.

Heitteille jätettyjen eläinten hätä pistää silmään usein räikeimmin ulkomailla, mutta hylättyjä, uutta kotia tarvitsevia eläimiä on runsain mitoin myös suomalaisten eläinsuojeluyhdistysten suojissa ja löytöeläintaloilla.

Tutustu HESY:n kodittomiin eläimiin: http://www.hesy.fi/lemmikkihesysta.htm

Kodittomat.fi-palvelusta löytyvät monien kotimaisten eläinsuojeluyhdistysten ja löytöeläintalojen kotia etsivät eläimet: www.kodittomat.fi

Viikin löytöeläintalon kotia etsivät eläimet: http://www.loytoelaintalo.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=54&Itemid=61

Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry