Tiedote 3.10.2011

Löytöeläimet kärsivät arvostuksen puutteesta

HESY ry herättelee suomalaisia huomaamaan heitteille jätettyjen eläinten hädän

Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry muistuttaa eläinten viikolla 4.–10.10. suomalaisia kodittomien eläinten ahdingosta. Suomessa hylätään joka vuosi tuhansia lemmikkieläimiä. Kaikista eläimistä ei edes tule tietoa eläinsuojeluväelle, ja silloin ne kuolevat kylmään ja nälkään. Lisäksi uusien eläinrakkaiden kotien löytäminen on toisinaan vaikeaa. HESY:n koiratalollakin on tällä hetkellä pari mäyräkoiran näköistä koiraa, jotka ovat odottaneet uuteen kotiin pääsyä jo yli vuoden. Saman kohtalon on kokenut moni muukin eläinsuojeluyhdistyksen eläin ympäri maan.

– HESY:n tämän hetken suurimpana haasteena on tehdä heitteille jätetyistä eläimistä arvostettuja ja haluttuja. Toivomuksena on, että yhä useampi eläimen hankintaa harkitseva tiedustelisi adoptioeläintä eläinsuojeluyhdistyksiltä ja löytöeläintaloista sen sijaan, että ostaisi uuden pennun kasvattajalta, eläinkaupasta tai netti-ilmoituksen kautta, HESY:n puheenjohtaja Hannele Luukkainen kertoo.

Yhdistys huomauttaa, että lemmikkikauppa voi pahimmissa tapauksissa ruokkia eläinten ylitarjontaa ja heitteillejättöjä. Kierre on valmis, kun lemmikki hankitaan vastuuttomalta kasvattajalta, joka teettää eläimillään pentuja liian tiheään tavoitellakseen taloudellista voittoa.

– Kysyntä luo tarjonnan samaan tapaan kuin lemmikin hankinnan helppous houkuttelee heräteostoksiin. Harkitsemattomasti otettuun eläimeen ei olla aina valmiita sitoutumaan muuttuneissa elämäntilanteissa ja niistä halutaan usein päästä eroon pienienkin pitovaikeuksien takia – joskus jopa muutaman kuukauden kuluttua lemmikin hankinnasta, Luukkainen kuvailee.

Kotimaiset eläinsuojeluyhdistykset selvittävät usein tarkkaan uuden omistajan elämäntilanteen ja aikaisemman kokemuksen eläimistä. Näin varmistetaan, että sijoitettava eläin pääsee pysyvään ja rakastavaan kotiin eikä joudu enää kiertoon. Ennen uuteen kotiin luovuttamista kissat, koirat ja kanit leikataan, tunnistusmerkitään, rokotetaan ja madotetaan.

Heitteille jätettyjen eläinten hätä pistää silmään usein räikeimmin ulkomailla, mutta hylättyjä, uutta kotia tarvitsevia eläimiä on runsain mitoin myös suomalaisten eläinsuojeluyhdistysten suojissa ja löytöeläintaloilla.

HESY jakaa eläinten viikon aikana tietoa eläinsuojelusta ja myy arpoja, kirjoja ja paperitarvikkeita erilaisissa tapahtumissa.

4.10. klo 16–19 Hesy esittelee toimintaansa ja järjestää arpajaiset Myyrmannin Faunattaressa. Osoite: Kauppakeskus Myyrmanni, Iskoskuja 3 A 40.

4.–5.10. klo 11–17 Hesy myy kirjoja ja paperitarvikkeita Lasipalatsin kulmalla. Eurolla saa kolme kirjaa. HUOM! Säävaraus.

8.10. klo 11–14 Lemmikkipäivät, Hesy esittelee toimintaansa ja jakaa tietoa eläinsuojelusta yms. Oulunkylän kirjastossa. Osoite: Kylänvanhimmantie 27.

Tutustu HESY:n kodittomiin eläimiin: http://www.hesy.fi/lemmikkihesysta.htm

Kodittomat.fi-palvelusta löytyvät kaikkien kotimaisten eläinsuojeluyhdistysten ja löytöeläintalojen kotia etsivät eläimet: www.kodittomat.fi

Hannele Luukkainen, puheenjohtaja p. 040 547 7770,

Erja Veivo, tiedottaja p. 040 577 4733,