Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry

Tiedote 3.7.2012

Vaara vaanii lomailevaa lemmikkiä

Lemmikin omistajan muistilista riskitilanteiden välttämiseksi

Lomalla matkustetaan, ulkoillaan ja heittäydytään huolettomiksi, mikä voi altistaa lemmikin monille vaaroille. Onneksi riskitilanteita voidaan ennaltaehkäistä yksinkertaisin toimenpitein. Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry muistuttaa, että ennen matkaa on aina syytä varmistaa, että koiran ja kissan kaikki tarvittavat rokotukset ja madotukset ovat kunnossa, jotta sairauksilta vältytään. Ulkomaille matkustavat voivat tutustua lemmikkien maakohtaisiin tuonti- ja vientivaatimuksiin Eviran sivuilla: http://www.evira.fi/portal/fi/elaimet/tuonti_ja_vienti/

Kesällä kuumuus voi koitua lemmikin kohtaloksi, jos sillä ei ole pääsyä varjoon. Kaikilla ulkona pidettävillä lemmikeillä pitää olla tarjolla raikasta vettä ja varjostava suoja, johon eläin pääsee viilentymään. Häkkiä ei saa asettaa suoraan aurinkoon. Samat varotoimet koskevat autoilua. Helteisinä päivinä lemmikkejä ei saa jättää pitkäksi aikaa edes varjoisaan paikkaan jätettyyn autoon tai asuntoautoon, sillä auringon siirtyessä auto saattaa joutua paahteeseen. Ikkunan pitäminen raollaan ei viilennä autoa.

– Helteisinä päivinä lämpötila kohoaa suljetussa autossa jo muutamassa minuutissa vaarallisen korkeaksi. Koska karvaiset lemmikit eivät pysty hikoilemaan, ne saavat hengenvaarallisen lämpöhalvauksen huomattavasti herkemmin kuin ihmiset. Lämpöhalvaus kehittyy nopeasti ja voi hoitamattomana johtaa lemmikin kuolemaan. Helteisinä kausina tuuheaturkkisten yksilöiden oloa voi helpottaa trimmatulla "kesäturkilla", HESYn puheenjohtaja Hannele Luukkainen sanoo.

Autoilijoiden on syytä pitää lemmikit matkan aikana joko verkolla erotetussa takaosassa, turvavaljaissa tai auton rakenteisiin sidotuissa kuljetushäkeissä ja -kopeissa, sillä autossa irrallaan matkustava eläin voi aiheuttaa riskitilanteita. Vapaana oleva eläin voi häiritä kuljettajaa tai kulkeutua polkimien tuntumaan hengenvaarallisin seurauksin. Pysähdyspaikoilla lemmikki on aina pidettävä kytkettynä tai sylissä, jotta se ei pääse karkaamaan. Karkaamisen estämiseksi myös kodin ja mökin ikkunat ja parvekkeet on verkotettava tai lasitettava ja piha aidattava.

Luonnossa liikkuessaan utelias lemmikki voi nuuskia kyykäärmeitä ja ampiaisia. Koska kyyt puolustautuvat puremalla ja ampiaiset pistämällä, on lemmikin omistajan syytä pitää mökillä ja ulkoillessaan mukanaan apteekista saatavaa kyypakkausta ja päivystävän eläinlääkärin yhteystietoja. Puutiaiset eli punkit leviävät Suomessakin yhä pohjoisemmaksi ja voivat tartuttaa lemmikkiin vakavia tauteja. Ihoon pureutunut puutiainen on poistettava mahdollisimman pian ja puremakohtaa on seurattava iho-oireiden varalta.

Ulkoilun jälkeen on hyvä tarkistaa eläimen tassut, sillä ne voivat vahingoittua lasinsiruista. Koiraa ei saa koskaan päästää uimaan sinilevän saastuttamiin vesistöihin, sillä koira voi saada myrkytyksen juodessaan sinileväpitoista vettä tai nuollessaan turkkiaan uimisen jälkeen.

– Pihapiirissä maahan laitetut hyönteis- ja jyrsijämyrkyt, kemialliset lannoitteet ja myrkylliset koristekasvit voivat koitua lemmikin kohtaloksi. Vaaratilanteiden välttämiseksi kotiin, parvekkeelle ja pihalle on valittava aina vain sellaisia kasveja, jotka ovat eläimelle myrkyttömiä. Kasvin- ja tuholaistorjunta-aineita annosteltaessa on noudatettava ohjeita, eikä lemmikkejä saa päästää pihalle tai viljelypalstoille varoaikana. Myös lemmikille turvallisia ekologisia keinoja voi kokeilla, Luukkainen lisää.

Grillatessa ja tulisijoja käytettäessä on varottava, että koira tai kissa ei pääse kosketuksiin kuumien pintojen kanssa. Alkoholipitoiset juomat on pidettävä lemmikkien ulottumattomissa. Kannattaa muistaa sekin, että ihmisen ravinto ei välttämättä sovellu eläimelle. Koiran suolisto voi vahingoittua pihvissä olevan luun säleistä tai tukkiutua maissintähkästä. Jotkut tavalliset ruoka-aineet, kuten esimerkiksi sipuli ja suklaa, ovat myrkyllisiä joillekin eläimille. Voit tutustua lemmikeille myrkyllisiin ravintoaineisiin yhdysvaltalaisen The Humane Society of the United States -järjestön sivuilla:

Kotona ja loma-asunnossa lääkkeet on aina säilytettävä kaapissa kissan ja lasten ulottumattomissa. Samaten puhdistusaineet, hyttysmyrkyt, kuminauhat, langat, siimat, hammaslangat ja muut tapaturmille altistavat tarvikkeet ja aineet. Kodin vaaroja on koottu The Humane Society of the United States -yhdistyksen sivuille:

Hannele Luukkainen, puheenjohtaja p. 040 547 7770,

Erja Veivo, tiedottaja p. 040 577 4733,