Kutsu ja tiedote 2.11.2007

MIELENILMAUS KOIRILLE JA IHMISILLE SUNNUNTAINA 4.11. klo 14:

- ELÄINSUOJELUEPÄKOHTIIN ON PUUTUTTAVA TEHOKKAASTI
Sunnuntaina 4.11. klo 14 koirat ja ihmiset kokoontuvat Helsingin Senaatintorille. Tempaus on syntynyt spontaanisti seurauksena tällä viikolla eläinsuojelurikoksista annetuista liian lievistä tuomioista. Tapahtumalla halutaan myös vedota eri toimijoihin, jotta eläinten hyvinvointiin liittyviin epäkohtiin puututtaisiin tehokkaasti ja ajoissa. Kaikki asiasta kiinnostuneet ovat tervetulleita tapahtumaan koirineen tai ilman.

Espoon käräjäoikeudessa tämän viikon maanantaina käsitelty eläinsuojelurikos on kiivaasti puhuttanut koira-, lemmikki- ja eläinsuojelupiirejä koko viikon. Keskustelupalstat ovat täynnä järkyttyneitä kommentteja siitä, miksi perustellut syytteet elinikäisestä eläintenpitokiellosta kutistuivat vuoden mittaisiksi.

"Keskustelupalstoilla sadat, elleivät tuhannet ihmiset ovat tuominneet huonon eläinten pidon. Toivomme, että tästä porukasta riittää tulijoita tapahtumaamme sytyttämään kynttilöitä kärsineille eläimille. Toivomme tapahtumaan myös nelijalkaisia osallistujia", sanoo Helsingin Eläinsuojeluyhdistyksen sihteeri Lena Lundell.

Tapahtuman järjestäjä, Helsingin eläinsuojeluyhdistys, korostaa, että Espoon käräjäoikeuden antama mitätön tuomio oli vain yksi esimerkki pitkästä sarjasta liian lieviä tuomioita eläinsuojelurikoksista ja -rikkomuksista. Siksi tapahtumalla halutaan vedota oikeusasteisiin, jotta ne tiukentaisivat tuomioita nykylain sallimissa rajoissa, sekä oikeusministeriöön, jotta se tekisi kaikkensa epäkohdan parantamiseksi esimerkiksi lakimuutoksen kautta. Eri toimijoiden pitäisi myös puuttua eläinten hyvinvointiin liittyviin epäkohtiin tehokkaammin ja varhaisemmissa vaiheissa.

"Mielenilmaukset eivät ole suomalaisille ihan tyypillinen tapa kertoa mieltä painavista epäkohdista. Toivomme silti, että meidänlaisemme perhekoiran omistajat lähtevät ilmaisemaan huolensa yhä piittaamattomammaksi käyvästä kasvatustoiminnasta ja muusta eläinten pidosta", sanoo inkoolainen pariskunta Päivi ja Tony Rosqvist, joka tulee tapahtumaan kääpiösnautserinsa Gastin kanssa.

Tilaisuuden järjestäjät ja myös haastatteluihin valmiita koiranomistajia on median tavattavissa Senaatintorilla HESY:n teltalla.

Kaikki eläinten hyvästä kohtelusta kiinnostuneet ihmiset ovat tervetulleita Helsingin Senaatintorille sunnuntaina 4.11. klo 14.

Ota mukaan ystävä, nelijalkainen ystävä ja kynttilä.

LISÄTIETOJA:

Sihteeri Lena Lundell, p. 040-835 1710