Tiedote 2.3.2012

Talteenottopaikkojen kirjavat käytännöt heikentävät löytöeläinten hoidon tasoa

Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry vaatii valtakunnallisena löytöeläinpäivänä 3. maaliskuuta parannuksia löytöeläinten talteenottopaikkojen hoidon tasoon, aukioloaikoihin ja kuljetuksen toimivuuteen.

Nykyinen eläinsuojelulaki velvoittaa kaikkia kuntia huolehtimaan löytöeläinten hoidosta 15 vuorokautta, mutta ei määrittele tarkempia kriteerejä löytöeläintaloille ja niiden toiminnalle. Kunnat kilpailuttavat löytöeläinten hoidon ja valitsevat löytöeläinhoitolansa usein hinnan perusteella. Tämän seurauksena Suomessa on tällä hetkellä hyvin kirjava joukko eritasoisia löytöeläinten talteenottopaikkoja.

Löytöeläinhoitolaksi voidaan valita yksityinen yrittäjä tai yhdistys joko omasta kunnasta tai naapurikunnan alueelta.

– Alalla vallitsee maksimituotos minimipanoksin -tyyppinen käytäntö. Kun kyseessä ovat eläimet, on hoidon laatu sekä työntekijöiden määrä ja ammattitaito asetettava löytöeläintoimijoiden kilpailutuksessa keskeisiksi kriteereiksi. Kaikille löytöeläimille on taattava kunnollinen eläinlääkärin tekemä tulotarkastus, sairauksien hoito sekä madotus ja tarpeelliset rokotukset. Eteenpäin sijoitettaessa eläimet on leikattava ja tunnistusmerkittävä, HESYn puheenjohtaja Hannele Luukkainen selventää.

– Valvonnan puute on toinen vakava ongelma. Vaikka nykyinen laki astui voimaan jo vuonna 1996, osa kunnista rikkoo lakia häikäilemättä, eikä ole järjestänyt löytöeläinten hoitoa. Lain noudattamatta jättämisestä pitää määrätä kunnille sanktioita, Luukkainen lisää.

Löytöeläinten kuljetuksiin ja löytöeläintalojen aukioloaikoihin kaivataan niihinkin tarkennuksia. Kunnat on velvoitettava järjestämään löytöeläimille kuljetus talteenottopaikkoihin, ja niiden on oltava auki vuorokauden ympäri vuoden jokaisena päivänä.

– Monesti puhelinneuvontaamme soittaa henkilö, joka on ottanut kiinni irrallaan liikkuneen kissan tai koiran ja joka ei tiedä, mitä sen kanssa tehdä. Löytöeläintalot ovat menneet jo kiinni tai kiinniottajalla ei ole mahdollisuutta kuljettaa eläintä talteenottopaikkaan tilanteessa, jossa löytöeläimen kuljetus ei kuulu kenenkään vastuulle, Luukkainen sanoo.

Hannele Luukkainen, puheenjohtaja
p. 040 547 7770, sähköposti: hannele.luukkainen(a)clarinet.fi