Tiedote 1.12.2008

HESY TUOMITSEE KOIRANPENNUN KÄYTÖN ARPAJAISTÄKYNÄ

Eläinsuojelulaki kieltää eläimet arpajaisvoittoina

Internetissä on parhaillaan käynnissä tekstiviestikilpailu, jossa pääpalkintona on länsiylämaanterrierin pentu. Palkinnon arvoksi mainitaan 1400 euroa.

- Ajatus elävästä olennosta arpajaispalkintona on päätön, mutta sen lisäksi myös lainvastainen, muistuttaa Helsingin eläinsuojeluyhdistyksen tiedottaja Riikka Suominen.

Eläinsuojelulain 18 pykälä kieltää eläimen luovuttamisen arpajais- tai kilpailuvoittona. Hesy on tehnyt tapauksesta rikosilmoituksen poliisille.

Joulunaikaan on hyvä muistaa, ettei lemmikkiä myöskään pidä antaa lahjaksi.

Eläintä ei koskaan tule ottaa hetken mielijohteesta vaan sen hankinnan on aina oltava tarkkaan harkittu päätös. Jokaisella eläimellä on oikeus elää hyvissä oloissa koko luonnollinen elinikänsä. Lemmikkiä ottaessa täytyy miettiä onko todella valmis sitoutumaan sen hoitamiseen useiden vuosien, jopa vuosikymmenien ajan. Kissat elävät 15-20 vuotta, koirat yli kymmenen, kanit jopa kahdeksan vuotta ja pienet jyrsijät pari vuotta. Vesikilpikonnat ja useat matelijat elävät jopa ihmisiän. Lisäksi eläimen hoitaminen vaatii päivittäin paitsi aikaa myös rahaa.

tiedottaja Riikka Suominen 040- 577 47 33