Tiedote 1.10.2008

HÄKISSÄ PIDETYT MÄYRÄKOIRAT OSOITTAVAIT LAIN HAMPAATTOMUUDEN

Hesy vaatii jämerämpää eläinsuojelulakia

Itä-Helsingissä viime viikolla paljastunut pentutehdas osoittaa jälleen eläinsuojelulain tehottomuuden. Mäyräkoirien kasvattaja piti talossaan yli viittäkymmentä koiraa, joista puolet pentuja, täysin ala-arvoisissa oloissa. Siitä huolimatta, että tapausta käsitellään eläinsuojelurikoksena, ovat koirat edelleen kasvattajan huomassa.

- Eläinsuojelulaki suhtautuu eläimiin kuten tavaraan ja siksi huostaanottokynnys on liian korkea. Kasvattaja, joka toimii tällä tavalla, osoittaa, ettei hän arvosta eläimiä tai osaa niitä hoitaa. Nyt eläimet maksavat kovan hinnan siitä, että hän saa jatkaa toimintaansa, sanoo Helsingin eläinsuojeluyhdistyksen tiedottaja Riikka Suominen

Eläinsuojelutarkastuksen tehneen eläinlääkärin mukaan osa koirista oli sullottuina pieniin häkkeihin, joissa ne eivät päässeet liikkumaan. Koirat olivat joutuneet tekemään tarpeitaan sisälle, eikä kaikille ollut tarjolla edes vettä. Eläinlääkäri tarkastuksen jälkeen kasvattaja antoi koirista kymmenen sijoitusperheisiinsä. Loput koirat ovat edelleen kennelissä. Myöhemmällä tarkastuksella eläinlääkäri puuttui edelleen epäkohtiin, jotka kasvattajan nyt pitää korjata.

- Eläinsuojelulaki on toivottoman hidas, sillä se velvoittaa viranomaiset, tässä tapauksessa eläinsuojelueläinlääkärin, antamaan lukuisia määräyksiä ja kieltoja, ennen kuin huostaanottoon voidaan ryhtyä. Eläintenpitokiellon määräämiseen kuluu vähintään kuukausia, sanoo Riikka Suominen.

Nyt paljastuneella kääpiömäyräkoirankasvattajalla on kennelnimi, koirat ovat menestyneet näyttelyissä ja pentuja on tälläkin hetkellä myynnissä netissä.

Lemmikkiä hankkivan pitää aina huolehtia siitä, ettei hän tue pentutehtailua. Vaadi saada tavata pentu kasvattajan luona, mielellään pariinkin kertaan. Pyydä saada nähdä myös emo ja varmista, että se on hyväkuntoinen. Älä ikinä osta pentua epäilyttävältä kasvattajalta, vaan tee hänestä eläinsuojeluilmoitus kunnan tai kaupungin virkaeläinlääkärille. Ilman ilmoitusta viranomaiset eivät voi puuttua eläinsuojelurikoksiin, eikä tämäkään mäyräkoirienkasvattajakaan olisi paljastunut.

tiedottaja Riikka Suominen 040- 577 47 33
(även på svenska)