Tiedote 1.4.2004

KISSAN LEIKKAUTTAMINEN ON AJANKOHTAISTA
Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry muistuttaa, että leikkauttaminen vähentää kissan menohaluja ja säästää sekä omistajaa että kissaa pentujen tuomalta vaivalta.

Kissat tulevat sukukypsiksi yleensä 6 - 12 kuukauden ikäisenä. Tällöin poikakissan virtsa alkaa haista väkevälle. Tyttökissalla voi olla kiima-aikoja läpi vuoden parin viikon välein. Kollikissat merkkailevat reviiriään, mouruavat ja haluavat lähteä tappelureissuilleen. Tyttökissa kiinnostuu enemmän ympäristöstään ja saattaa karata. Karkumatkan jälkeen on yleensä odotettavissa pentuja kahden kuukauden kuluttua. Jatkuva pentujen saaminen rasittaa kissaa, ja pennuille on voi olla vaikea löytää hyvää kotia.

Suositeltava leikkausikä on 8-12 kk, mutta leikkauksella ei ole yläikärajaa. Tyttökissa steriloidaan eli siltä poistetaan munasarjat ja kohtu osittain tai kokonaan. Leikkauksen jälkeen sille ei enää tule kiima-aikoja eikä se siten voi saada pentuja. Poikakissa kastroidaan eli siltä poistetaan kivekset, jolloin sen sukuhormonien tuotanto loppuu, virtsan haju vähenee eikä kissa enää merkkaile.

Leikattu kissa pysyy paremmin kotinurkilla, koska sukuvietti ei houkuttele sitä kosiomatkoille. Leikatulla kissalla on myös pienempi vaara joutua tappeluihin ja saada vakavia vammoja ja tarttuvia tauteja. Leikkauttamalla kissansa omistaja kantaa siten vastuun lemmikkinsä hyvinvoinnista.

Suomessa jätetään heitteille joka päivä kymmeniä kissoja, jotka ovat syntyneet ei-toivottuina, koska omistajat eivät ole leikkauttaneet lemmikkejään. Helsingin eläinsuojeluyhdistys muistuttaa, että kodittomien ja heitteille jätettyjen kissojen määrää voitaisiin vähentää. Steriloinneilla voidaan ennaltaehkäistä myös kissojen karkaamisia. Karannutta, leikkaamatonta kissaa saattaa olla vaikea löytää.

Vuodessa Helsingin eläinsuojeluyhdistys etsii uudet kodit noin 1500 eläimelle. Eläimet ovat pääkaupunkiseudulta löydettyjä tai viranomaisten huostaanottamia eläimiä. Eniten HESYä työllistävät kodittomat kissat, joita yhdistys sijoittaa uusiin koteihin vuosittain noin 1500. Lisäksi hoidetaan mm. kaneja, pikkujyrsijöitä ja vesikilpikonnia. Viime vuosina yhdistyksen hoitoon päihde- ja huumeongelmien takia päätyneiden koirien määrä on kasvanut voimakkaasti. Myös loukkaantuneiden luonnonvaraisten eläinten määrä lisääntyy vuosi vuodelta.

Ennen uusiin eläinrakkaisiin koteihin sijoittamista kaikki eläimet rokotetaan ja leikkautetaan. Eläinten pelastamiseen kuluu vuosittain noin 500.000 euroa. Valtaosa varoista saadaan yksityisiltä lahjoittajilta. Kodittomien eläinten avustustilin numero on Nordea 200118-113063.

- Puheenjohtaja Hannele Luukkainen, p. ja fax (09) 7242931, matkap. 040-5477770
- Tiedottaja Maria Blomster p. työ 09-7774470 fax 09-7774467, matkap. 040 - 5774733