Tiedote 1.3.2011

HESY löytöeläinpäivänä: Tunnistusmerkintä ja valtakunnallinen tunnistetietorekisteri eläimen parhaat henkivakuutukset

Lemmikin tunnistusmerkintä pakolliseksi

Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry vaatii valtakunnallisena löytöeläinpäivänä 5. maaliskuuta Suomeen lemmikkieläinten – ainakin kissojen ja koirien – lakisääteistä tunnistusmerkintäpakkoa. Tunnistusmerkintöjä varten on lisäksi perustettava valtakunnallinen ja yhtenäinen tunnistetietorekisteri, johon kaikkien tunnistusmerkittyjen eläinten tiedot kirjataan. Näin viranomaiset ja löytöeläintalot kautta maan voivat saada eläinten omistajien tiedot 24 tuntina vuorokaudessa vuoden ympäri.

Suomessa tunnistusmerkintöinä käytetään ihon alle laitettavaa mikrosirua ja tatuointia. Tunnistusmerkintä on paras tapa selvittää löytöeläimen omistaja ja palauttaa eläin kotiinsa.

– Tunnistusmerkintä on kadonneen eläimen henkivakuutus, jonka avulla sen omistaja kyetään jäljittämään. Lain mukaan jokaisen kunnan on huolehdittava löytöeläimistä viidentoista vuorokauden ajan. Mikäli lemmikkiä ei ole tunnistusmerkitty eikä omistaja ymmärrä tässä ajassa hakea eläintä talteenottopaikasta, voidaan se joko lopettaa tai sijoittaa tai myydä eteenpäin. Eläimelle ja sen omistajalle ero ja epätietoisuus toisistaan on hyvin ahdistavaa, HESY ry:n puheenjohtaja Hannele Luukkainen kertoo.

Nykyiset tunnistusmerkintäkäytännöt eivät ole toimivia. Tällä hetkellä lemmikkinsä tunnistusmerkitsevällä omistajalla ei ole velvollisuutta ilmoittaa eläimen tietoja mihinkään rekisteriin. Mikäli tällainen eläin katoaa ja viedään löytöeläintalolle, tunnistusmerkinnästä ei ole mitään hyötyä: tunniste kyllä huomataan, mutta eläimen omistajaa ei löydetä. Yhtä ongelmallista on tunnistustietorekistereiden epäyhteneväisyys.

– Tällä hetkellä Kennelliitolla ja Kissaliitolla on omat rekisterinsä kissoille ja koirille, samoin kodittomia eläimiä auttavilla eläinsuojeluyhdistyksillä ja Turvasiru-verkkopalvelulla. Näin monen erillisen rekisterin olemassaolo vaikeuttaa eläimen omistajan löytymistä, koska viranomaiset ja löytöeläintalot eivät välttämättä tiedä, mistä rekisteristä tunnistusmerkityn eläimen omistajan tietoja etsiä. Tämän takia maahamme tarvitaan kaikki kunnat kattava tunnistetietorekisteri, Luukkainen selventää.

Lemmikkieläinten tunnistusmerkintäpakkoa ollaan viemässä jo EU-tasolle. Asiaa ajaa europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen. Tällä hetkellä ainoastaan EU-alueella rajoja ylittävien lemmikkien on oltava tunnistemerkittyjä.

– EU-tasolle ollaan lopultakin luomassa yhtenäisiä standardeja lemmikkieläinten hyvinvoinnille ja tähän pakettiin tulee kuulumaan myös yhtenäinen rekisteröintimenetelmä. Yhteensopivaa EU:n laajuista rekisteriä tarvitaan, jotta pentutehtailu saataisiin kuriin ja eläinten laillista liikkuvuutta EU-alueella voitaisiin helpottaa, europarlamentaarikkojen eläinten hyvinvointityöryhmän Animal Welfare Intergroupin varapuheenjohtajana toimiva Pietikäinen perustelee.

Hannele Luukkainen, puheenjohtaja p. 040 547 7770,

Erja Veivo, tiedottaja p. 040 577 4733,